Logistikos centrų rinkos apžvalga, tipai, ateitis

Publikavimo data: 2014-03-22 Logistikos centrų rinkos apžvalga, tipai, ateitis

logistikos centras

Logistika – tai tam tikra įmonių sistema, kuri siekia kaip įmanoma optimaliau pelno atžvilgiu pagreitinti įvairių materialinių išteklių bei prekių judėjimą tiek įmonės viduje, tiek ir išorėje, pradedant žaliavų pirkimu ir jų perdirbimu, o baigiant galutinio produkto atidavimu vartotojams, įtraukiant su šiomis užduotimis susijusią visą informacinę sistemą.

Logistikos centrų politiniai aspektai

Nuolat plečiantis tarptautinei prekybai, prekei keliaujant nuo gamintojo iki vartotojo logistika ir jos vaidmuo tampa vis svarbesnis, dėl šios priežasties paslaugų greitis bei kokybė darosi bendrovių klientų konkurenciniu pranašumu. šiuo metu ypač daugėja įmonių, kurios dėl intelektualių logistikos produktų gali užtikrinti efektyvų klientų logistinių sistemų funkcionavimą ir sprendžia jose kylančius įvairius uždavinius.

Kai Lietuva tapo Europos Sąjungos narė, vienas iš svarbiausių jos uždavinių tapo atkreipti institucijų bei įvairių ūkio subjektų dėmesį į transporto sektoriaus raidą ir jos tendencijas bei aktyviai steigti logistikos centrus praktikoje, siekiant, kad Lietuvos transporto sektorius taptų konkurencingas ir sėkmingai integruotųsi į visą ES transporto politiką. Lietuvos geografinė padėtis, nuolat didėjantys pervežimų ir prekybos srautai suteikia realia galimybę Lietuvoje intensyviai steigti modernius logistikos centrus, kurie gali integruoti į Europos logistikos centrų tinklą bei pritraukti krovinių srautus ir pagerinti susisiekimo sąlygas.

Užsienio šalių patirtis rodo, kad be valstybės paramos logistikos centrų steigimo projektai bus gana sunkiai įgyvendinti. Taigi, būtina sutelkti valstybės bei suinteresuotų institucijų pastangas siekiant steigti modernius logistikos centrus šalyje. Logistikos centrų plėtros ir veiklos priežiūros nuolatinė komisija ir jos nuostatai Vyriausybės buvo patvirtinti beveik prieš dešimtmetį. šiai komisijai buvo patikėta koordinuoti valstybės bei savivaldybių institucijų, kurios įgyvendina logistikos centrų plėtrą, veiklą bei teikti ir nagrinėti pasiūlymus dėl įvairių logistikos centrų veiklos kriterijų ir steigimo vietos, analizuoti ir vertinti multimodalinio transporto įtaką logistikos centrams, jų plėtros procesus ir t. t.

Logistikos centrų rinkos apžvalga

Apžvelgiant logistikos centrų rinką pirmoje 2013 metų pusėje, galima teigti, kad ir toliau augo Lietuvos pramonės produkcijos ir eksporto apimtys. Taip pat tęsėsi sandėliavimo patalpų rinkos plėtra ir pastebimas nedidelis nuomos kainų augimas. Vilniuje sparčiai daugėja logistikos centrų, kurie yra vystomi nuomai.

Pirmąjį šių metų pusmetį pramonės apimtys Lietuvoje tendencingai augo – pasiekė net 30,9 mlrd. Lt ribą. Lyginant tai su 2012 metų pirmuoju pusmečiu, matomas 7,9 proc. augimas. Dar didesnį augimą parodė šalies eksportas. Jis per pirmuosius 6 metų mėnesius peržengė net 41 mlrd. Lt ribą ir taip 15 proc. pagerino 2012 metų to paties laikotarpio rodiklį.

Vis gerėjantys pramonės rezultatai matomi ir šio segmento atstovų apklausose. Jos rodo, kad esamas pagamintos produkcijos kiek sandėliuose yra pakankamas arba netgi per mažas. Pramonės atstovai tikisi, kad ir toliau didės eksporto apimtys ir augs darbuotojų skaičius įmonėse. Tai leidžia prognozuoti, kad ir 2013 metų antroje pusėje išsilaikys dideli šalies pramonės augimo tempai.

Praėjus pusei 2013-ųjų metų moderniuose Lietuvos didžiųjų miestų logistikos centruose užimtumas toliau buvo ne mažesnis nei 97 proc. Sostinėje vakansija siekė 2,7 proc. (9.660 kv. m), Klaipėdoje – 1,3 proc. (1.030 kv. m), o Kaune šis rodiklis išliko artimas 0 proc.

Logistikos centrų valdytojai šių metų pradžioje buvo linkę naujiems nuomininkams 5–7 proc. didinti nuomos kainas. Vilniuje modernių logistikos centrų nuomos kaina siekė nuo 12 iki 17 Lt/ kv. m, Klaipėdoje –  nuo 10 iki 15 Lt/ kv. m, o Kaune –  nuo 11 iki 15 Lt/ kv. m. Vidutinės nuomos kainos per  pirmąjį pusmetį vienu litu padidėjo ir senuosiuose logistikos centruose. Sostinėje tokių patalpų nuoma siekė 6–10 Lt/ kv. m, Klaipėdoje – 5–8 Lt/ kv. m, o Kaune – 5–9 Lt/ kv. m.

Nuolat gerėjančią logistikos centrų rinkos būklę stebintys investuotojai linkę atgaivinti investicijas į šį nekilnojamo turto segmentą. 2013 metų pirmoje pusėje Vilniuje buvo pradėtas statyti nuomai skirtas 17 tūkst. kv. m logistikos centras. Kitai metais planuojamos dar vieno nuomojamo logistikos centro, kurio plotas sieks 8,5 tūkst. kv. m, statybos.

Kituose didžiuosiuose Lietuvos miestuose įmonės yra linkusios investuoja nebent įsigyjant senos statybos gamybines patalpas jas renovuojant arba statantis naujus sandėlius savo reikmėms. Tokiu būdu mėginama optimizuoti nuomos kaštus.

Logistikos centrų tipai

Yra išskiriamos kelios logistikos centruose esančių sandėlių rūšys: šaldymo, vėsinimo ir sausieji.

Šaldymo sandėliuose palaikoma temperatūra svyruoja nuo -30°C iki -18°C, priklausomai nuo to, kokios prekės juose sandėliuojamos. Tai gali būti  žuvis, mėsa, šaldytos daržovės ar vaisiai ir pan.

Vėsinimo sandėliuose palaikoma temperatūra nuo 0°C iki 10°C. Jie yra skirti šviežių vaisių arba daržovių, pieno ir kitų produktų, ypač tų, kurie yra jautrūs temperatūrai ir drėgmei, sandėliavimui. Čia dažniausiai būna sumontuota moderniausia elektroninė temperatūros režimų bei drėgmės palaikymo, ventiliacijos ir oro cirkuliacijos sistema.

Sausieji sandėliai skirti produktams, kurie nereikalauja ypatingos temperatūros palaikymo. Čia dažniausiai sandėliuojamos tokios prekės, kurioms reikalinga kiek aukštesnė temperatūra, sausas oras ir vėdinimas. Tokiame logistikos centro sandėlyje dažniausiai saugomos įvairios maisto ir pramoninės prekės.

Lietuvoje yra ir muitinės, akcizų bei modernūs laisvieji sandėliai, kurie turi ES numerius ir sertifikatus. Juose galima saugoti ir perkrauti krovinius, kurie yra skirti tiek ES, tiek ir kitoms eksporto rinkoms. Tokiuose sandėliuose gali būti sandėliuojami įvairių tipų kroviniai, kadangi čia temperatūra, priklausomai nuo produkto, svyruoja nuo -30°C iki +20°C. šiuose sandėliuose yra įdiegta kompiuterizuota išvykstančių bei atvykstančių krovinių apskaita, taip pat krovinių saugumą garantuoja ir neretai teritoriją stebinčios vaizdo kameros bei visą parą dirbantys apsaugos darbuotojai. Muitinės sandėliai ypač palankūs tiems, kurie laiko ne ES rinkoms skirtas prekes, kadangi čia nereikia mokėti importo muitų ir mokesčių. šiuose sandėliuose taip pat yra galimybė saugoti ir eksportuojamus subsidijuojamus produktus. šiuose sandėliuose dirbantys Valstybinės augalų apsaugos ir Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos specialistai ir muitinės pareigūnai bei muitinės atstovai greitai ir operatyviai sutvarko reikiamus formalumus.

Naujų logistikos centrų galimybės

Kol valstybės valdžia planuoja didžiules regioninių viešųjų logistikos centrų statybas, Lietuvoje jau ne pirmus metus sėkmingai dirba privačios logistikos įmonės, kurios pažangiai investuoja į sandėlių kompleksų statybas bei jų plėtrą. Su ganėtinai nedideliais praradimais įveikusios finansinę krizę, jos ir toliau didina darbo apimtis ir plečiasi, taip užpildydamos šiuolaikinių sandėlių ir logistikos paslaugų trūkumą.

Valstybė, bent jau Lietuvos logistikos asociacija, neturi tikslių statistikos duomenų, leidžiančių argumentuotai įvertinti logistikos įmones pagal jų siūlomų paslaugų kiekį ar taikomų technologijų naujumą.

Vertinant logistikos plėtrą pagal šiuolaikinių patalpų turėjimą, galima būtų pasakyti, kad pastaruosius 10 metų ji atrodo kaip gana smarkiai besiplečianti sritis. Ypač greiti augimo tempai pastebimi ekonominio augimo metu.

Šiuo metu Kauno rajone jau prasidėjo moderniausio Baltijos šalyje logistikos centro statybos. Jis teiks pačias įvairiausias paslaugas: mechanizuotą prekių iškrovimą ir pakrovimą, jų sandėliavimą,  padėklinių prekių atrinkimą, taip pat prekių iškrovimą rankomis, jų rūšiavimo paslaugas, detalų kiekio ir kokybės patikrinimą, prekių ženklinimo, instrukcijų ir garantinių talonų pridėjimo, atrinkimo dėžėmis bei vienetais, komplektavimo, perskirstymo paslaugas.

Patalpinta rubrikoje(-ose): Logistika
Balsavo: 40
Adresas:
Jonažolių g. 19 -3, VILNIUS
Telefonas:
El. paštas:
Tinklalapis:
Automobilių transporto paslaugos
Logistika
Teikiame tarptautinių krovinių gabenimo paslaugas sausumos transportu, o taip pat muitinės tarpininkavimo paslaugas. Dalinių ir pilnų krovinių(...)
Balsavo: 33
Adresas:
S. Daukanto g. 37, KLAIPĖDA
Telefonas:
El. paštas:
Tinklalapis:
Automobilių transporto paslaugos
Geležinkeliai
Logistika
daugiau veiklų >
BPA (Baltic Port Agency) – aktyviai besivystanti ir jau spėjusi įgyti klientų pasitikėjimą ekspedicinė įmonė. Kompanija yra Lietuvos(...)
www.mokesciulabirintai.lt
www.kopicentras.lt
www.mokesciulabirintai.lt
www.kopicentras.lt