Galite pasirinkti kelias veiklas bei miestus
8 - -
Pasirinkti

Verslas kaime: už ar prieš

Publikavimo data: 2019-05-26 Verslas kaime: už ar prieš

Plačiąja prasme verslas – tai veikla, apimanti prekių bei paslaugų gamybą ir komerciją, taip pat jų sąveiką. Galima pasakyti paprasčiau: verslas –  tai ūkinė veikla, leidžianti gauti pelną gaminant ir parduodant prekes ar paslaugas, reikalingas kitiems visuomenės nariams. Atsižvelgiant į tam tikrus  faktorius, verslas gali būti klaisfikuojamas gana įvairiai. Geografiniu požiūriu bet kokia ūkinė veikla skirstoma į dvi grupes: kaimo ir didmiesčio verslai. Pakalbėsim plačiau apie verslą kaime.

Verslo sritys kaime

Nuo 1990 metų mūsų šalyje yra užregistruota nuo 18 iki 20 tūkstančių įvairių kaimo vietovėse veikiančių verslo įmonių. Jų veiklos sričių spektras labai platus, mažai kuo nusileidžia didmiesčiuose paplitusių verslo sričių įvairovei.  Pagal veiklos sritis, verslas kaime klasifikuojamas:

  1. Agropaslaugų verslas. Jis apima: mechanizuotus darbus, žemės ūkio produktų laikymą ir pirminis perdirbimą, kalvystę ir žemės ūkio inventoriaus taisymą,  pieno surinkimą, gyvulių sėklinimą, veterinarijos paslaugas.
  2. Gamybinis verslas. Tai - žemės ūkio maisto produktų gamyba, žemės ūkio padargų gamyba, baldų, namų apyvokos gaminių gamyba, žvakių liejimas, avalynės bei drabužių siuvimas bei mezgimas, duonos kepimas ir kt. Šios srities verslo šakas vienija vienas pagrindinis aspektas – konkretaus produkto gaminimas.
  3. Gavybinis verslas. Šio verslo šakos – grybų, uogų, vaistažolių rinkimas, žvejybos, durpių, smėlio, žvyro gavyba, vytelių kirtimas ir kt.
  4. Kaimo turizmo verslas. Jis apima turistų apgyvendinimą sodybose, išvykų maršrutų planavimą, ekskursijų ir stovyklų organizavimą, turistinio inventoriaus nuomą, muziejininkystę ir kt.
  5. Perdirbimo verslas. Šioje srityje dirba produkcijos – mėsos, pieno, daržovių, grūdų, medienos, vaistažolių, miško gėrybių – perdirbimo specialistai. Šiai grupei priklauso ir gyvulių skerdimo, vilnos perdirbimo verslai.
  6. Prekybos ir viešojo maitinimo verslas. Šios srities veiklą galima suskirstyti į dvi grupes: superkamasis verslas (grybų, uogų, vaisių ir daržovių supirkimas) ir viešojo maitinimo verslas( valgyklos, kavinės, užeigos, restoranai).
  7. Socialinio ugdymo ir pramogų verslas. Jį apibrėžia  senelių, vaikų, neįgaliųjų priežiūra, muzikinių, sportinių ir kitų kultūrinių renginių organizavimas.

Populiariausias verslas kaime

Skirtingais laikotarpiais, priklausomai nuo šalies ekonomikos lygio, klesti ir skirtingų sričių verslas. Prieš gerą dešimtmetį lyderiavę  kaimo turizmo verslininkai teigia, jog tokios paslaugos Lietuvos rinkoje praranda populiarumą. Tuo tarpu žemės ūkis, kurį laiką tūnojęs verslo šešėlyje, vėl atgauna lyderio pozicijas.

Verslo kaime pagrindinė dominantė esti tradicinės žemės ūkio produktų gamyba bei gavyba. Mūsų šalies kaimo vietovės, jų žemių, miškų ir vandenų ūkis suteikia galimybę gyventojams plėtoti ne tik tradicines žemės ūkio verslo šakas, bet ir ieškoti naujų, dar mažai populiarių ar visai neatrastų nišų. Žemės ūkis nuo kitų ūkių šakų skiriasi tuo, jog jame daug  sunaudojama savo gamybos tarpinių produktų. Tai – sėklos, sodmenys, pašarai, gyvulių prieauglis ir kt. Todėl žemės ūkio gaminamų produktų prekingumas yra mažesnis nei kitų šakų. Vis gi statistika rodo, jog žemės ūkis – tai ta sritis, kurioje kaimo verslininkų aktyvumas didžiausias.

Didelį vaidmenį vaidina ir teikiama ekonominė, teisinė bei  institucinė valstybės parama. ES parama kaimo verslui teikiama tokiems projektams, kurie plėtojami gyvenvietėse, turinčiose ne daugiau kaip kelis tūkstančius gyventojų. Ne vienas ūkininkas teigia, jog finansinė pagalba sustabdė jį nuo emigracijos.

Verta žinoti, jog tokia parama teikiama ne tik žemės ūkio verslininkams. Ja gali pasinaudoti ir kaimo turizmo verslininkai, miškų ir žemės savininkai.

Pastaruoju metu pastebima tendencija, jog sparčiai kaimo vietovėse populiarėja prekyba ir viešasis maitinimas. Perdirbimo verslų srityje lyderio vietą užima medienos perdirbimas, o iš gamybinių verslų patys populiariausi – duonos kepimas, konditerinių gaminių gamyba. Paslaugų verslas tiksliai apibrėžtos pozicijos rinkoje neturi, tačiau automobilių remontą ir priežiūrą galima drąsiai vadinti šios srities lyderiais. Be abejonės didelę įtaką vieno ar kito verslo paplitimui turi ir gamtos sąlygos. Itin miškingame  regione labiau plėtojamas grybų, uogų, vaistažolių supirkimo verslas. Tuo tarpu derlinga žemė paskatina žemės ūkio produktų gamybos ir gavybos verslus, vandens telkiniais turtinga vieta tampa patraukli steigti žvejybos verslą.

Verslo kaime pliusai ir minusai

Verslas kaime, kaip ir bet kuri kita veikla, turi savo pliusų ir minusų. Vienas iš pliusų – jau minėta ES parama verslui kaimo vietovėse plėtoti.

Antras pliusas – mažesnė socialinės atskirties galimybė. Nuo seno manoma, jog kaimo vietovėse bendravimas su kaimynais yra glaudesnis ir nuoširdesnis. Dalis tokios tiesos pastebima ir šiuolakinių verslininkų tarpe. Jie teigia, jog mažų regionų verslininkai labiau linkę padėti vienas kitam, dalinti patarimus ir net materialią pagalbą.

Trečias privalumas – daugelyje verslo šakų, ypač žemės ūkyje, žmogus, šalia reguliuojamų energijos šaltinių, gali pasinaudoti saulės energija bei augaluose ir gyvuliuose vykstančiais biocheminiais procesais, įvairiomis gamtos teikiamomis medžiagomis.

Galiausiai – tai vis dar turinti neatrastų nišų rinkoje verslo sritis. Nors įkurtų įmonių kaimo vietovėse skaičius ir nėra labai mažas, tačiau, lyginant su kitomis pasaulio šalimis, verslas kaime vis dar gali pasiūlyti daug  naujų galimybių.

Vienas didžiausių kai kurių kaimo verslo šakų trūkumų – priklausomumas nuo gamtos sąlygų. Sakykim, jeigu Jūsų veiklai reikalingi labiau lietingi orai, o visą vasarą kepina saulė, tuomet finansiniai nuostoliai dažnai būna neišvengiami.

Antras trūkumas – bankų vengimas suteikti paskolas, mažesnė nei didmiesčiuose tikimybė pritraukti investuotojus. Investuoti ar skolinti pinigus kaimo verslui tiek bankai, tiek fiziniai asmenys bijo dėl minėtų gamtos sąlygų nepastovumo, vis dar gajaus nepasitikėjimu pagrįsto požiūrio į mažų vietovių verslininkus.

Kaimo vietovėse kuriamos įmonės dažniausiai priklauso smulkaus ar vidutinio verslo įmonių grupei. Todėl egzistuoja galimybė būti užgožtam ir išstumtam iš rinkos didelės apimties ir ilgametę patirtį turinčių įmonių. Todėl kaimo verslininkams prireikia daug išmonės sudominti ir išlaikyti klientus.

Dar vienas trūkumas – prastas įmonės valdymas. Tai reiškia, jog, negavus reikiamos finansinės paramos, sunku pasamdyti išties kvalifikuotus darbininkus, buhalterius, administratorius ir kitus būtinus darbuotojus. Dažnai patys vadovai, neturėdami reikiamų žinių, patys įmasi įvairių darbų. Todėl vykdoma veikla gali būti nekokybiška ir neproduktyvi.

Ilgesnę darbo patirtį turintys kaimo verslininkai ir šios srities specialistai pataria, prieš pradedant veiklą kaimo vietovėje, išsiaiškinti kokia numatyto verslo produkto paklausa ir pasiūla esti dabartinėje rinkoje. Taip pat adekvačiai įvertinti finansines galimybes ne tik verslo kūrimo stadijoje, bet ir tolimesnėje veikloje.

Patalpinta rubrikoje(-ose): Interneto paslaugos