Mugės – smulkiųjų verslininkų meka

Publikavimo data: 2014-12-11 Mugės – smulkiųjų verslininkų meka Įvairių švenčių metu organizuojama gausybė gražiausių mugių. Smulkieji Lietuvos verslininkai pastaraisiais metais intensyviai dalyvauja mugėse ir mato gana didelę jų naudą. Čia ne tik galima parduoti savo prekes, bet ir pasirodyti kitiems bei atidžiau pasižiūrėti į savo konkurentus. Kiekvienais metai vis daugėja smulkiųjų verslininkų, išreiškiančių pageidavimą dalyvauti mugėse. Be abejo kasmet daugėja ir mugių klientų. Čia žmonės atvyksta įsigyti įvairių rankų darbo gaminių, medinių ar molinių indų ar įrankių, krepšių, stilingų suvenyrų, taip pat paskanauti nacionalinių patiekalų ir gėrimų, pabendrauti su amatininkais.

Reikalingi leidimai

Smulkieji verslininkai, kurie įvairių švenčių metu savo gaminamus produktus nori pardavinėti mugėse turi gauti specialius leidimus. Ruošiantis prekiauti pagamintais maisto produktai, gėrimais, ar gaminti maistą pačiame renginyje yra būtinas Maisto tvarkymo subjekto patvirtinimo pažymėjimas (toliau – MTSPP), kurį priklausomai nuo vykdomos veiklos vietos išduoda atitinkama teritorinė Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, kuri tokiais atvejais vadovaujasi Maisto tvarkymo subjektų patvirtinimo ir registravimo reikalavimais. Esant poreikiui, išsamesnę informaciją apie tai jums suteiks atitinkamos teritorinės Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos specialistai. Smulkiesiems verslininkams, kurie yra ne Lietuvos piliečiai ir kurie nori savo gaminius pardavinėti mūsų šalies mugėse, reikia turėti savo šalies kompetentingų institucijų išduotą leidimą užsiimti maisto tvarkymu. Tuomet Lietuvoje MTSPP išsiimti jau nereikia. Taip pat būtini prekes palydintys dokumentai, pvz., sąskaitos-faktūros, važtaraščiai ir kt.,  higienos įgūdžių mokymų pažymėjimas ir galiojanti, tinkamą sveikatos būklę patvirtinanti medicinos knygelė.
 

Reikia pasiruošti
Smulkieji verslininkai, kurie gana dažnai dalyvauja įvairiose miestų ar įmonių organizuojamose mugėse, tvirtina, jog ruošiantis dalyvauti tokiuose renginiuose reikia tinkamai pasiruošti. Tik tada tas dalyvavimas pasiteisins ir atneš naudos. Labai svarbu yra ne tik tai, kuo verslininkas mugėje prekiauja,  bet dar svarbiau, kaip atrodo prekybos vieta, kaip ji pritraukia klientus. Juk neretai dvi šalia esančios prekyvietės prekiauja panašiais gaminiais, pvz., rūkytais mėsos produktais, medumi, pintinėms ir pan., tačiau prie vieno verslininko būna nusidriekusios ilgiausios eilės, o prie kito rikiuojasi vos keli praeiviai. Tokiu atveju labai svarbu tai, kaip sugebi sudominti potencialius pirkėjus. Mugėse labai svarbu, kaip atrodai, kaip atrodo visa pardavinėjama produkcija, ar ji pirkėjams patraukli. Juk tokiose vietose niekas nebeperka vien dėl to, kad jam tikrai labai reikalinga konkreti prekė. Šiandien galima nusipirkti praktiškai viską, ką tik nori. Mugėse žmonės nori išskirtinumo. Dėl šios priežasties prekybininkai turi nemažai investuoti ir į prekybos vietos, ir į prekių išvaizdą.
Didžioji dalis smulkiųjų verslininkų tvirtina, kad jie mugėse dalyvauja toli gražu ne dėl didelio pelno. Be abejo, tai svarbu, tačiau pagrindinis tikslas yra padidinti savo įmonės žinomumą. Dalyvavimas įvairiose mugėse atveria nemažai naujų galimybių. Juk jose lankosi ne tik paprasti gyventojai, bet ir rimti verslininkai, kurie, jei pastebės jūsų produkciją, gali pasiūlyti bendradarbiavimą ar net investicijų  į jūsų verslą. O tai tikrai labai naudinga. Iš esmės pačios mugės nėra svarbios. Čia svarbiausias itin didelis apsilankančių žmonių kiekis.
 

Pagrindinės klaidos
Mugių populiarumui ir jų apimtims augant labai greitai išryškėja ir jose dalyvaujančių verslininkų klaidos, kurios yra neišvengiamos. Žmonių mugėje per vieną dieną apsilanko daugiau negu įprastoje parduotuvėje per visą savaitę, vis dėlto dėmesio sulaukia ne visi, o tik kai kurie verslininkai. Jų skirtumai labai greitai išryškėja tuomet, kai greta įsikūrusios ir tais pačiais produktais prekiaujančios įmonės sulaukia skirtingo lankytojų kiekio. Prie vienų galima pamatyti besidriekiančias eiles, o kitos sulaukia vos vieno kito kliento. Klientų stoka pasireiškia ne dėl nekokybiškų ar brangių produktų, o dėl elementariausių kitų klaidų.

Visų pirma, ruošiantis prekiauti mugėje, reikia tinkamai pasirinkti savo prekyvietės vietą. Įsikurti mugės pradžioje tikrai nėra pats geriausias sprendimas. Vis dėlto kai kurie verslininkai įsikuria prie pat įėjimo į mugę, kadangi galvoja, jog klientai juos pamatys anksčiau nei konkurentus. Tačiau iš tiesų mugių lankytojai atėję neskuba iš karto atverti piniginių, jie stengiasi pasivaikščioti viską apžiūrėti, kuo daugiau pamatyti ir tik tada išsirinkti. Daugelis pirkėjų galvoja, kad panašių prekių ras ir kitose vietose, todėl pirkti neskuba. Nors prekybininkams vieta pačioje mugės pradžioje kainuoja brangiausiai, tačiau dažniausiai ji nereiškia, jog suprekiausite daugiausiai.

Jeigu nutinka tai, kad meno dirbiniais prekiaujantis amatininkas patenka šalia maisto produktus parduodančių mugės dalyvių, jie labai lengvai gali pastarąjį užgožti. Tokiu atveju, net ir itin didelę kainą už prekyvietės nuomą sumokėjęs verslininkas gali likti nepastebėtas ir nieko neuždirbti. Ir priešingai – kartais net nuošali kraštinė vieta gali atnešti didelį pelną ir pirkėjų susidomėjimą. Juk labai svarbu ne tik vieta, tačiau ir tai, kas yra pardavinėjama, kaip pavyksta sudominti potencialius pirkėjus ir paskatinti juos sustoti būtent prie jūsų prekyvietės.

Smulkieji verslininkai atvykę į muges neturėtų stengtis tik parduoti kuo daugiau savo gaminių ir elgtis taip pat, kaip ir turguje. Čia stenkitės daugiau pabendrauti su kiekvienų klientu. Gal jam reikia jūsų nuomonės arba patarimo. Be to, klientai mugėse dažniausiai neperka iš karto, jie prašo pasidalyti savo internetinio tinklalapio nuoroda arba socialinio tinklo puslapiu. Taigi, jei ruošiatės mugei, iš anksto, pasirūpinkite savo vizitinėmis kortelėmis, kuriose būtų pateikia visa klientui reikalinga informacija apie jūsų įmonę. Verslininkų praktika parodo, kad po dalyvavimo mugėje gerokai padaugėja potencialių klientų susidomėjimas, jie informacijos ir atsiliepimų apie įmonę ieško internete. Todėl pasirūpinkite, kad jie gautų naują, teisingą ir sudominančią informaciją.

Patalpinta rubrikoje(-ose): Parodos ir mugės