Išpardavimų įtaka pirkėjui: sutaupo ar išleidžia dar daugiau?

Publikavimo data: 2014-10-17 Išpardavimų įtaka pirkėjui: sutaupo ar išleidžia dar daugiau? Keletą kartų per metus didieji prekybos centrai vykdo didžiulius išpardavimus. Kai prekybininkai išparduoda įvairius neišpirktus sezoninius daiktus, įprastai parduotuves užplūsta begalės besistumdančių pigesnių prekių ieškančių žmonių. Pardavėjai tuo labai patenkinti, tačiau ekspertai tikina, kad į šias pinkles pakliuvę žmonės neretai išleidžia gerokai daugiau pinigų, nei jų išleistų nesant išpardavimui. Išpardavimai skatina žmonės apsikrauti kalnais ne visada reikalingų daiktų ir gyventi lyg sandėlyje. Psichologai tokį reiškinį vadina vertybių stoka. Pakalbėkime plačiau apie tai, kas lemia norą pirkti esant išpardavimams – finansai ar materializmas, ir ar iš tikrųjų išpardavimai padeda sutaupyti.

 

Išpardavimai keliskart išaugina pirkėjų srautą
Didieji prekybos centrai kiekvienais metais organizuoja įvairius nuolaidų maratonus. Prekybininkai visada stengiasi įtikinti pirkėjus, jog išpardavimai yra itin naudingi vartotojams. Patys didžiausi išpardavimai įprastai vyksta du kartus per metus – rudenį ir pavasarį. Tuomet būna pristatomos naujos sezono kolekcijos, ir išparduodamos senos.

Kai kurie prekybos ekspertai tikina, jog iš tiesų pirkėjams išpardavimai nėra reikalingi. Dažniausiai daiktą, kuris tikrai yra reikalingas, žmonės perka ir be nuolaidų. Tačiau, viena vertus, visi organizuojami išpardavimai yra tikrai naudingi vartotojui, kadangi jie pirkėjui suteikia galimybę norimą prekę įsigyti gerokai pigiau, pavyzdžiui, 30 ar 50 procentų nuolaida taikomam tikrai kokybiškam daiktui gali sudaryti kad ir 200 Eur, o tai jau tikrai didelė sutaupyta pinigų suma, kita vertus, pamačius mažą kainą neretai prisiperkama visai nereikalingų daiktų, o kadangi išparduodami kolekcijos likučiai, tai ne visada galima rasti sau tinkamą dydį.

Išpardavimas padidina prekybos centrų lankytojų skaičių. Kadangi sezoniniai išpardavimai dažniausia tęsiasi apie pusantro ar net du mėnesius, tai intensyvūs pirkėjų srautai dažniausiai išsidėsto gana tolygiai. Visai kas kita pasakytina apie vienos dienos išpardavimus, kai į prekybos centrus atvyksta dešimtys tūkstančių pirkėjų. Organizuojant sezoninius išpardavimus daugiausia pirkėjų sulaukiama jų pradžioje, tačiau lankytojų srautų pasikeitimas nėra labai akivaizdus. Šiuo atveju, kai žiemos ar vasaros sezonai dar tik įsibėgėja, pirkėjai naudojasi galimybe drabužius, batus ar kitus sezoninius daiktus nusipirkti pigiau. Jeigu išpardavimas yra pradedamas specialiais vienos arba kelių dienų renginiais, per kuriuos būna pristatomi specialūs pasiūlymai, tuomet jie pritraukia dvigubai daugiau pirkėjų negu jų apsilanko įprastą dieną.
 

Išpardavimas gali būti pavojingas
Prekybos centrų organizuojami išpardavimai tikrai labai smarkiai padidina vartotojų skaičių, tačiau apie juos taip pat galima šnekėti ir apžvelgiant taupymo bei išlaidavimo aspektus. Išpardavimai – puiki galimybė sutaupyti, tačiau kita vertus tai ir milžiniškas pavojus išleisti didžiules sumas pinigų.

Lietuvoje akivaizdžiai pastebimas žmonių išlaidavimo sezoniškumas, t. y., daugiausia yra nuperkama per  išpardavimus bei šventes. Kai prekybos centrai paskelbia nuolaidų maratoną, pirkėjai dairosi drabužių, o artėjant šventėms – buitinių prekių. Regis, skelbiami išpardavimai pirkėjams turėtų padėti sutaupyti, vis dėlto, dažnam apsipirkinėjimas būna nuostolingas, kadangi pritrūksta racionalumo. Kitaip tariant, pajamos tampa supakuotos.

Jau yra atlikta daug įvairių tyrimų, kurių rezultatai skelbia, jog labai didelė dalis pirkinių yra neplanuoti – beveik pusė ar net trečdalis dalykų, kurie yra įsidedami į krepšelį, yra nusiperkami spontaniškai ir neapgalvotai. Įvairios akcijos tikrai yra geras dalykas, jei žmogus apsiperka, kai turi tikslų reikalingų daiktų sąrašą ir jo laikosi. Tačiau tai pavojinga tiems, kurie neskaičiuoja. Jie perka nereikalingus, tačiau pigius daiktus ir jais užstato visus namus. Tokiais atvejais neretai nusipirktus daiktus tenka greitai išmesti. Taigi, ruošiantis apsilankyti prekybos centre per išpardavimus privalu galvoti apie tai, ko iš tikrųjų  reikia, o ne pirkti tai, kas yra pigu.
 

Materialėjanti visuomenė
Manoma, kad milžiniškos spūstys išpardavimų metu yra nulemtos sumaterialėjusios visuomenės. Ekspertai teigia, kad Lietuvos visuomenė yra labiau sumaterialėjus negu Vakarai. Nors ir įvairiomis postmoderniomis vertybėmis, mėginama įskiepyti visuomenėje taupumo ar ekologijos įpročius, vis dėlto tai duoda labai nedaug naudos. Visuomenę, ypatingai smarkiai veikia reklama. Juk nuolat matome ir jaučiame reklaminį spaudimą, todėl natūralu, kad ne visi sugeba jam atsilaikyti, kadangi racionaliai negalvoja. Tokie žmonės daug greičiau pasiduoda kitų įtaigai. Tie, kurie nori iš tikrųjų sutaupyti, per išpardavimus turėtų arba visai atsisakyti eiti į prekybos centrus, arba prieš ten einant tiksliai suplanuoti, ką pirksite, ir to plano laikytis be jokių išimčių. Prieš einant į parduotuvę reikia labai gerai pasvarstyti, ko iš tikrųjų reikia ir tik tada pirkite. Jei nereikia nieko, parduotuvių geriau vengti.

Patalpinta rubrikoje(-ose): Prekybos centrai