Dėmesio – įmonėje naujokas

Publikavimo data: 2016-11-23 Dėmesio – įmonėje naujokas

Nesunku įsivaizduoti, kad naujas darbas, darbovietės keitimas didelei daliai žmonių kelia stresą. Ar man pasiseks? Ar tinkamai atliksiu savo pareigas? Kokie santykiai susiklostys su naujais bendradarbiais, vadovais? Nauja darbo aplinka, nauji vadovai, nauji bendradarbiai nemažas iššūkis naujokams. O kur dar darbo paieškos procesas, atrankos, darbo pokalbiai, kuriuos, regis, pavyko įveikti?

                                                                            naujokai darbe

Nauji būdai įsidarbinti

Darbuotojų adaptacija pagal svarbą prilygsta darbuotojų atrankai ir mokymui. Sklandesnę adaptaciją lemia naujoko atkaklumas, motyvacija dar tik ieškant darbo. Daugelis darbo ieškotojų pastebėjo, jog siunčiamas CV ir motyvacinis laiškas nebėra tokie efektyvūs, kaip norėtųsi. Todėl drąsiausi ir atkakliausi imasi naujų gudrybių.

naujas darbo kolega

Naujausia darbo paieškos tendencija – siūlyti savo kandidatūrą, net jei įmonė ir neieško naujų darbuotojų. Nusprendus, kokia darbo sritis domina, išsirenkama konkreti įmonė, kuriai siūloma savo kandidatūra.

Tokia strategija yra veiksminga, nes argumentuotas domėjimasis konkrečia įmone padidina galimybes būti pastebėtam. Darbo ieškotojui parodžius iniciatyvą, darbdavys gali pradėti svarstyti, galbūt jo įmonei vis dėlto reikalingas naujas darbuotojas. Net jei ir konkrečiu momentu naujas darbuotojas nėra reikalingas, didelė tikimybė, kad ieškodamas darbuotojų darbdavys pagalvos būtent apie tą kandidatą, kuris rodė iniciatyvą anksčiau.

Darbo ieškotojai turi ir kitų strategijų, kaip atkreipti darbdavio dėmesį į save. Jie ne tik siunčia savo CV ir motyvacinius laiškus elektroniniu paštu, bet taip pat nuneša į įmonės būstinę spausdintą gyvenimo aprašymo variantą. Manoma, kad tai padeda darbdaviui geriau įsiminti gyvai pamatytą kandidatą, o kandidatas turi galimybę pasitikrinti, kokia tame biure atmosfera, kokie darbuotojai.

Vis dažniau svarstoma, kad vertėtų kurti savo video CV. Taip dar labiau didėja galimybė išsiskirti iš kitų kandidatų ir būti pakviestam į išsvajotąjį darbo pokalbį. Šiais laikais vaizdinės medžiagos naudojimas darbo atrankos metu – ne naujiena. Dažnai ir patys darbo pokalbiai vyksta vaizdo skambučių pagalba. Todėl galima spėti, kad ateityje video CV bus itin populiarūs, o darbo ieškantieji ir toliau ieškos naujų būdų atkreipti dėmesį į save, bus vis drąsesni ir atkaklesni.

Naujoko adaptacija įmonėje: išlieka stipriausi

Surasti gerą darbuotoją nėra lengva. Tam tenka paaukoti ir lėšų, ir laiko. Kai kompetentingas darbuotojas jau surastas, darbo sutartis pasirašyta, norint pasiekti efektyviausių rezultatų, svarbu kiek laiko užtruks naujoko prisitaikymas prie naujos darbo aplinkos, kolegų. Manoma, kad adaptacijos trukmė gali įvairuoti nuo kelių dienų iki kelių savaičių ar net mėnesių. Tam, jog adaptacija būtų greita ir sklandi svarbios ne tik naujo darbuotojo, bet ir įmonės vadovo bei visos komandos pastangos.

Vieną dažniausiai pasirenkamų naujo darbuotojo įtraukimo į įmonės veiklas strategijų galima suformuluoti taip: „laikui bėgant jis viską perpras“. Tikimasi, kad jau pirmąją darbo dieną darbuotojas iš karto atliks darbus ir užduotis, su kuriomis buvo supažindintas priimant į darbą. Deja, viskas kur kas sudėtingiau. Jau pirmą mėnesį tokio darbuotojo požiūris į darbą gali tapti stebėtinai atsainus. Atrodo, kad jis nesidomi paprastu darbu, nepajėgia užmegzti gilesnio ryšio su kolektyvu, o bendraudamas su klientais nejaučia atsakomybės. Galiausiai, formalūs ir paviršutiniški santykiai neišvengiamai nutrūksta ir vėl tenka ieškoti naujo naujoko.

Mokymas plaukti tiesiog įmetant į vandenį, be specialaus mokymo ar paruošimo, gali pasiteisinti tik nedaugeliui žmonių tipų. Yra ir kitas būdas: padėti naujam darbuotojui. Tai reikėtų daryti tikslingai, suplanuoti tam tikras veiklas. Pirmiausia, reikėtų pristatyti įmonę, išdėstyti jos išskirtinumus, tikslus, vertybes, bendrąsias taisykles, taip pat nušviesti padėtį rinkoje. Svarbu paaiškinti, kokios perspektyvos naujoje darbo vietoje laukia naujoko, kurį laiką domėtis, kaip jam sekasi atlikti paskirtas užduotis, sutarti su bendradarbiais. Pozityvus sutikimas, paruošta darbo vieta – tai ko tikisi naujas darbuotojas, o rūpinasi darbdavys. 

                                                                           naujoko priėmimas

Specialistų teigimu, naujoką su įmone turėtų supažindinti personalo vadovas, mažesnėje įmonėje – įmonės vadovas. Efektyviausias būdas naujo darbuotojo įvedimui būtų tiek personalo vadovo, tiek įmonės vadovo ir kartu visų darbuotojų pagalba naujokui. Tik skiriant pakankamai dėmesio ir laiko sklandesniam darbuotojo įsiliejimui į organizaciją, galima sukurti tvirtą komandą. Įmonės įvaizdis ir veiklos rezultatai didžiąja dalimi priklauso nuo darbuotojų, todėl būtų tikslinga jau pirmosiomis darbo dienomis formuoti teigiamą požiūrį į naująjį darbuotoją, skirti jam pakankamai dėmesio.

Įmonėse naujo darbuotojo adaptacijos laikotarpis dažnai sutapatinamas su bandomuoju laikotarpiu. Atrodo, kad šis laikas yra pakankamas priprasti prie naujo darbo. Žinoma, pasibaigus bandomajam laikotarpiui, naujieji darbuotojai pasijaučia kur kas ramiau bei saugiau, nes yra labiau apsaugoti įstatymų, jie jaučiasi tikresne darbuotojų kolektyvo dalimi, o ir ateitis tampa aiškesnė. Tuo tarpu adaptacija gali būti dar visiškai nepasibaigusi ar pasibaigusi anksčiau.

„Naujoko“ etiketė

Net jei naujasis darbuotojas puikiai susitvarko su jam paskirtais darbais ir užduotomis, bent pirmuosius mėnesius jį reikėtų stebėti itin atidžiai. Buvimas naujoku turi tam tikrų privalumų – mažesni tikslai, ilgesni darbų atlikimo terminai. Svarbu pastebėti naujojo darbuotojo potencialą, gebėjimus gerai atlikti ir didesnį kiekį, sudėtingesnių darbų per trumpesnį laiką. Tai simbolizuoja pasitikėjimą jo jėgomis, gerina naujoko motyvaciją.

Nauji darbuotojai – tai šviežio oro gūsis įmonėje. Atėję į įmonę jie gali suteikti vertingos informacijos, pasiūlyti naujų, efektyvesnių darbo metodų. Juk naujokai atsineša ne tik įgūdžius, bet ir darbinę patirtį iš kitų darboviečių. Jausdamas, kad jo nuomonės, pasiūlymų įsiklausoma, darbuotojas bus labiau motyvuotas dirbti aktyviai.

Naujus darbuotojus reikėtų stebėti ne tik todėl, kad jiems padėtumėte. Kartais naujųjų darbuotojų elgesys įmonėje atrodo įtartinas. O ką jei tikėdamiesi įdarbinti savo srities specialistą, įdarbinote konkurentams dirbantį šnipą? Į ką reikėtų atkreipti dėmesį, jei kyla įtarimų dėl šnipinėjimo?

Retas, tačiau realus atvejis – tiesioginis pinigų siūlymas už informaciją. Naujasis kolega, su kuriuo įprastai nebendraujate, taip pat gali netikėtai pasikviesti pietų ar po darbo išgerti alaus. Tai būdas atsargiai užvesti pokalbį apie konkurentams rūpimus klausimus ir tikėtis, kad atsipalaidavęs kolega viską išpasakos. Neturėdamas leidimo susipažinti su įslaptinta informacija, šnipas gali draugiškai paprašyti savo bendradarbio pasakyti prisijungimo prie duomenų bazių duomenis, tam jog, paprasčiausiai susipažintų su darbo specifika ar panašiai.

Dėl minėtų grėsmių naujoko adaptacijos laikotarpiu išauga kolegų bendravimo su juo svarba. Laikui bėgant, vis geriau pažindami naująjį komandos narį, jo būdo savybes, stiprybes ar silpnybes, galėsite įvertinti ar šis žmogus yra vertas pasitikėjimo naujas komandos narys ar reikėtų ieškoti kito.

Daugiau naudingos informacijos apie įmones: pelningas.lt

 

Patalpinta rubrikoje(-ose): Verslo konsultacijos