Didžiausią demotyvaciją darbe keliantys veiksniai

Publikavimo data: 2015-01-13 Didžiausią demotyvaciją darbe keliantys veiksniai Turbūt daugelis yra patyrę didžiulį nenorą eiti į darbą, o ten nuėjus nesugebėjimą susikaupti. Kartais sunku būna suprasti, kodėl taip jaučiatės, tačiau dažniausiai tai būna pirmieji demotyvacijos požymiai. Atliktos apklausos parodė jog metų pradžioje kiekvienas darbuotojas užsibrėžia tikrų tikslų: vieni nori pakeisti darbą, kiti – gauti didesnį atlyginimą, treti – tiesiog įsidarbinti. Nauji tikslai keliami tada, kai žmonės būna nebepatenkinti savo esama situacija. Tyrimai rodo, jog daugiau nei pusė darbuotojų paklausti, ar darbas jiems suteikia džiaugsmo, atsako santūriai ar neutraliai – jie tiesiog dirba ir tiek. Tik kiek daugiau nei ketvirtadalis teigia, kad darbas juos džiugina, tačiau net penktadaliui jis nepatinka. Kur slypi tokios statistikos priežastys? Vienas iš svarbiausių veiksnių, darančių darbuotojus nepatenkintus, yra motyvacijos stoka.

 

Kaip demotyvacija veikia?
Demotyvacija yra tam tikras griaunamasis mechanizmas, kuris susideda iš keleto etapų. Specialistai, kurie sprendžia motyvacijos bei demotyvacijos problemas, teigia, jog daugiausiai už demotyvacinę darbuotojų būklę yra atsakingas vadovas. Būtent jis privalo laiku pastebėti pačius pirmuosius darbuotojų nepasitenkinimo požymius, kurie ir yra pirmasis demotyvacijos etapas. Antrasis – jau atvirai rodomas nepasitenkinimas. Tuomet darbuotojas neigiamai atsiliepia apie įmonę, ignoruoja nurodymus, jis nuolatos būna piktas, suirzęs, kalba šiurkščiai, stengiasi išvengti darbo. Trečiasis darbuotojo demotyvacijos etapas yra naujojo darbo paieška. Jeigu jam greitai darbo susirasti nepavyksta, tuomet šiam darbuotojui darbas jūsų įmonėje tampa nepakeliama našta.
 

Demotyvacija ir darbdavio elgesys
Įmonės vadovas nesunkiai gali pastebėti savo darbuotojų demotyvacijos simptomus. Pavyzdžiui, puikiai žinote, jog jūsų darbuotojas tikrai gali nuversti kalnus, tačiau pastaruoju metu jis kažkodėl  neišnaudoja visų savo gebėjimų, t. y. nerodo susidomėjimo arba entuziazmo, jaučiamas jo abejingumas arba net pasišlykštėjimas darbu. Visų pirma galima svarstyti apie tai, kad jis galbūt turi asmeninių problemų ir todėl negali tinkamai susitelkti darbui. Tačiau jeigu pastebite, kad tokia jo būsena trunka jau ištisus mėnesius ar net metus, tuomet būtina nustatyti priežastis ir stengtis jas pašalinti.

Apklausos rodo, jog mūsų šalyje labiausiai paplitusi demotyvacijos forma yra prarastas domėjimasis darbu. Ypač dažnai tai nutinka dėl vadovybės pažadų apie gražią ir perspektyvią darbuotojų ateitį, tačiau jie taip ir lieka neįgyvendinti. Jei įdarbindami naują darbuotoją, jam pažadate didžiulį atlyginimą, stulbinančią karjerą bei socialines garantijas, turite tokių pažadų laikytis. Priešingu atveju, darbuotojo lūkesčiai žlugus, sumažės jo domėjimasis darbu ir dings pasitikėjimas. Jei matote, kad taip nutiko, prisiminkite, ką pažadėjote šiam darbuotojui, ir stenkitės pažadus įgyvendinti. Jei sukelia sunkumų, kitą katą priimdami dirbti naują žmogų, nežadėkite jam to, ko artimiausiu metu negalėsite įgyvendinti.
 

Kodėl prarandama motyvacija?
Darbuotojai labai dažnai praranda motyvaciją dėl to, kad vadovai tinkamai neišnaudoja visų jų žinių ir gebėjimų, arba jie tiesiog netenka galimybės savęs realizuoti. Vadovai privalo išklausyti savo darbuotojų idėjų bei nuomonių. Juk neretai iš tiesų galima gauti gana naudingos informacijos bei patarimų, kadangi žvelgiant iš šalies kartais nepastebimos labai svarbios detales. Jeigu savo pavaldinių idėjoms nepritariate, jokiu būdu jų nesumenkite, o tiesiog pagarbiai paaiškinkite, jog tai netinka tik konkrečiu atveju, tačiau ateityje gali praversti.

Darbuotojus taip pat demotyvuoja ir tikrosios įmonės padėties nežinojimas. Neinformuotumas ir dezinformacija turi būti suprantami kaip netinkamai organizuojamas vidinės komunikacijos procesas. Tai reiškia, kad darbdavys arba ignoruoja darbuotojus ir nepateikia jiems reikalingos motyvuojančios informacijos, arba tiesiog jiems meluoja. Vadovai nėra linkę supažindinti darbuotojų su įmonės ateities planais ar laiku nepraneša, apie susidariusias spręstinas problemas. Kartais nutinka ir taip, kad vienam darbuotojui būna pateikiama vienokia informacija, kitam – kitokia, o trečiam netgi liepiama pasiklausti informacijos tų, kurie jau tai žino. Šitoks sugedusio telefono principas darbuotojus veikia itin neigiamai, skatina jų nenorą dirbti ir vidinį nepasitenkinimą. Norint to išvengti reikėtų paskirtis asmenį, atsakingą už vidinės informacijos sklaidą įmonėje. Šią funkciją dažniausiai atlieka sekretorė(-ius) arba administratorė(-ius). Taip pat vadovai turėtų periodiškai susitikti su savo darbuotojais, tačiau tokie susitikimai turėtų vykti neformalioje aplinkoje, supažindinti juos su naujais ar esamais kompanijos planais, tikslais, uždaviniais, taip pat informuoti apie problemas, sprendimo būdus ir rezultatus. Neretai naudinga į problemų sprendimą įtraukti ir visą kolektyvą. Tuomet nebus pagrindo jo nepasitenkinimui.

Darbuotojus itin smarkiai veikia ir materialinė demotyvacija. Pavyzdžiui, jei priimdami žmogų į darbą bandomuoju laikotarpiu jam mokate minimalų darbo užmokestį, o jam pasibaigus jis taip ir lieka su 1000 litų, tai skatina didžiulį nusivylimą. O jei dar darbuotojui mėginant aiškintis, kodėl taip yra, jam atsakoma, jog dar nėra nustatytas kompetencijos lygis ir bandomasis laikotarpis pratęsiamas, tai tas asmuo pajunta didžiulę vidinę demotyvaciją. Taip pat darbdaviai dažnai nenorėdami kelti atlyginimo, laiku išmokėti jį ir priedus teisinasi sunkia įmonės finansine padėtimi.
 

Personalo demotyvacija yra didžiulė problema ypač tada, kai ji tampa masinė. Jeigu įmonėje iškyla bendrų problemų, jas turi spręsti visi kartu, o jei individualių – individualiai. Svarbu savo darbuotojus nuolat informuoti apie įmonės ateities planus bei kompanijos problemas, taip pat palaikyti gerus santykius ir teigiamas emocijas. Akcentuotina, kad demotyvuoti darbuotojus yra žymiai lengviau nei juos motyvuoti. Kartais demotyvacija tampa tokia stipri ir masinė, kad sustabdyti jos nebeįmanoma. Siekiant to išvengti nuolatos motyvuokite savo darbuotojus. Kartais tiesiog vadovo dėmesys paskatina juos dirbti daug našiau.

Patalpinta rubrikoje(-ose): Verslo konsultacijos