Galite pasirinkti kelias veiklas bei miestus
8 - -
Pasirinkti

Šių dienų žvilgsnis į tarpukario reklamą

Šiandien vis dažniau atsigręžiama į senąją Lietuvos reklamą, žavius jos veikėjus bei optimistiškus šūkius. Reklamos tarpukario periodikoje – reikšmingos Lietuvos istorijos palydovės, to meto modernėjančios kasdienybės liudytojos. Tai idėjų visuomenėje skleidėjos, kūrusios tam tikrus įvaizdžius, kaip turėjo atrodyti, mąstyti, elgtis tobula moteris ar tobulas vyras. Tarpukario reklamos vizualiai perteikia to meto masinę kultūrą, kuo ji skyrėsi nuo šiandieninės? Ar yra ko pasimokyti?

Reklama ateina į Lietuvą

nivea

Tarpukaris šiandienos visuomenei geriau pažįstamas iš politinės perspektyvos, o socialinė kasdienybė, kurią matome reklamose, nėra plačiai ištirta. 1918–1940 metai buvo itin reikšmingi Lietuvos kultūrai. Tuo metu klostėsi net tik valstybingumo, bet ir modernėjančios kultūros tradicijos. Palengva į Lietuvą pradėjo skverbtis Vakarų Europos, Amerikos kultūra.

Pirmieji reklaminiai skelbimai lietuviškoje spaudoje buvo informatyvaus pobūdžio: pranešdavo apie paslaugas ir prekes, kurios buvo būtinos žmonių buityje. Vystantis pramonei ir atsirandant naujiems, ne patiems būtiniausiems produktams, atsirado reklama, kūrusi naujas reikmes ir troškimus. Visgi, lietuviškos periodinės spaudos leidėjai iš pradžių vengė piktnaudžiauti reklaminių skelbimų gausa, nes Lietuvos visuomenė, kaip ir kitų europietiškos kultūros šalių žmonės, vartojimo skatinimo dorybe nelaikė – vertintas taupumas.

Nors reklama neretai buvo vertinama neigiamai, ji prasiskverbė į visus periodinius leidinius. Reklamos išvengė tik kunigų mėnraštis „Tiesos kelias“. Spausdinti reklamas apsimokėjo, nes reklamos kaštai padėjo kultūros ir visuomenės klausimais rašančiai spaudai kompensuoti dalį leidybos išlaidų. Dažniausiai reklamos tarpukariu buvo publikuojamos periodinėje spaudoje, nes kitokių medijų tuo laikotarpiu paprasčiausiai nebuvo. Laikraščius ir žurnalus skaitė ne tik miestų, bet ir kaimų, net vienkiemių gyventojai. Taigi, per spaudą reklama pasiekdavo įvairaus amžiaus, išsimokslinimo, socialinės padėties vartotojus.

Reklaminiai skelbimai tarpukario periodikoje buvo aktualūs ne tik finansiniu, bet ir kultūriniu atžvilgiu. Reklama buvo šalies gerovės ženklas. Pagal reklamų kiekį, jų formą, turinį, meninę vertę ir stiliaus modernumą galima vertinti kultūrinį valstybės lygį, pažangių idėjų plitimą visuomenėje.

monkaKą ir kaip reklamavo?

Daugiausiai tarpukario periodiniuose leidiniuose reklamavosi prekybos bendrovės, žemės ūkio padargų, santechnikos prietaisų, įvairių mechanizmų gamintojai bei importuotojai, draudėjai, bankai, spaustuvės, prekybos namai, mugių organizatoriai, laivybos bendrovės. Taip pat gausu gydytojų, dantistų, šokių mokyklų, kirpyklų, siuvyklų paslaugų reklamų. Trečiojo dešimtmečio viduryje, padidėjus prekių pasiūlai, periodiniuose leidiniuose vartotojai buvo raginami pirkti rašomąsias mašinėles, parkerius, patefonus, fotoaparatus, dviračius, baldus, radijo aparatus ir elektros prietaisus, tabako gaminius. Nuo ketvirtojo dešimtmečio pradžios leidiniuose pasklido higienos ir kūno priežiūros priemonių – dantų pastos, skysčių burnai skalauti, įvairių muilų, skutimosi kremų – reklamos.

Tabako ir alkoholio reklamos tarpukariu nebuvo taip griežtai kritikuojamos kaip dabartinės. Reklaminiai šūkiai skelbė: „Papirosas veda rūkytoją į dūmų rojų“, „Papirosai „Pasaga“ atneša laimę“. „Pergalės“ likerio reklamoje vaizduojami vaikai, siekiantys butelio, šūkis vienprasmiškai teigia „Štai ko visi reikalauja“.

Cigarečių gamintojai ir importuotojai tarpukariu sėkmingai išnaudojo lyčių vaidmenų, socialinio statuso pokyčius. Rūkymas, anksčiau buvęs tik vyrams tinkamas įprotis, ketvirtajame dešimtmetyje vis labiau prigijo ir moterims. Iš pradžių tabako gaminiai buvo orientuoti į vyrų auditoriją, stipraus tabako rūkymas laikytas vyriškumo įrodymu. Tabako gaminių pavadinimai „Karys“, „Stipriam vyrui“, „Vadas“, Viršaitis“, „Pranašas“ ir kiti implikavo vyriškos lyties tabako rūkytoją. Tačiau pamažu reklaminiuose skelbimuose pradėjo rastis savimi pasitikinčios, rūkančios moterys.

 

Modernumo siekis

reklama

Nauji produktai ir jų reklamos iš JAV ir Vakarų Europos ženkliai paveikė tarpukario Lietuvos kultūrą. Pavyzdžiui, 1930-ųjų metų plaukų džiovintuvo reklamoje buvo teigiama: „Čia ne revolveris, bet higieniškas  plaukų  sausintojas šiltu ir šaltu oru“. 1934 metais leidinyje „Kinas“ rašyta: „Netrukus televizija nebebus mums  naujiena. Kaune per dabar vykstančią radio parodą televizijos aparatas demonstruojamas. Aparatas kaštuoja apie 3.000 Lt.“ Tarpukario Lietuvoje jau buvo skalbiama „Persil“ skalbimo milteliais ir naudota „Nivea“ kosmetika, o prekinis vardas „Nokia“ tereiškė guminių kaliošų rūšį.

Populiarėjo naujos mados tendencijos, susidomėta Holivudo gyvenimu, iš kurio atkeliavo jaunų ir gražių žmonių  įvaizdžiai, papildantys periodikos straipsnius ir reklamas. Periodikos leidiniuose moterims buvo patariama, kaip siekti tobulų figūros linijų – reklamuotos „liesinančios“ tabletės korsetai. Aiškinta, kaip darytis makiažą ar manikiūrą. Lietuvių konservatyvumą keitė miesčioniškas modernumas, įsigalėjo vakarietiški grožio kanonai, lygiuotasi į tuometines kino gražuoles Gretą Garbo, Marlenę Dietrich, Jeanettę MacDonald, Käthę von Nagy. Pamažu kuklūs Lietuvos gyventojai virto moderniais europiečiais.

 

 

 

Patalpinta rubrikoje(-ose): Reklamos paslaugos
P. Lukšio g. 7, VILNIUS
(606) 31237
www.euroego.lt
STENDŲ GAMYBOS ir REKLAMOS AGENTŪRA - EUROEGO. GAMINAME, PREKIAUJAME, NUOMOJAME mobiliais parodiniais stendus, parodų įrangą. Plačiausias stendų pasirinkimas Lietuvoje! Stendus gaminame iš anoduoto aliuminio, plieno, plastiko, medžio. Taip pat gaminame šviesdėžes, reklamines iškabas, ekspozicines vitrinas. Teikiame dizaino ir maketavimo paslaugas, gaminame plakatus, teikiame spaudą. VISOS REKLAMOS PASLAUGOS.
Šilutės pl. 27, KLAIPĖDA
(673) 82669
www.takareklama.lt
Reklamos paslaugos teikiamos visoje Vakarų Lietuvoje: lauko reklama, reklaminiai stendai, reklama ant transporto priemonių, reklaminė spauda, firminio stiliaus kūrimas.
Raudondvario pl. 76 -2A, KAUNAS
(672) 71588
www.grafikosdirbtuves.lt
Profesionalus leidinių dizainas ir maketavimas (reklaminės skrajutės, plakatai, ataskaitos, žurnalai ir kt.). Įmonės firminio stiliaus kūrimas - logotipai, vizitinės kortelės, stiliaus knyga ir kt.. Parodų stendų kūrimas; Individualūs parodų stendai, mobilūs stendai, staliukai ir kt. INTERNETINIŲ SVETAINIŲ IR EL. PARDUOTUVIŲ KŪRIMAS. Reklama internete: Google Adwords ir Facebook reklama. 3 D modeliavimas - interaktyvi objektų apžvalga parodoms, tinklalapiams. Grafika ir piešiniai ant sienų.
www.hres.lt
www.amotors.lt
www.hres.lt
www.amotors.lt