Galite pasirinkti kelias veiklas bei miestus
8 - -
Pasirinkti

Pradedantiems verslininkams: mokykimės iš svetimų klaidų

Publikavimo data: 2014-09-25 Pradedantiems verslininkams: mokykimės iš svetimų klaidų Mūsų šalyje nuolatos kuriamos naujo įmonės. Jei verslo pradedantieji turi mažai patirties, išsilaikyti konkurencingoje rinkoje yra labai sunku. Juk naujas verslas – tai lyg per anksti išsprogęs pumpuras, kurį labai greitai pražudyti gali stipresnis vėjas. Norėdami to išvengti jaunieji verslininkai prieš kurdami savo įmonę ir atsiduodami naujai veiklai privalo išanalizuoti, kokias klaidas darė jų kolegos ir apgalvoti, kaip tokių klaidų išvengti. Šiame straipsnyje norime jums pateikti dažniausiai verslo naujokų daromas klaidas ir patarti, kaip jų išvengti jums.

 

Originalumo stoka

Viena didžiausių pradedančiųjų verslininkų klaidų – tai originalumo stoka, kai einama lengviausiu, kitų jau pramintu taku. Pradedant verslą negalima aklai kopijuoti nei kitų Lietuvos, nei užsienio verslų. Ne vienas mano, kad jei sekasi kaimynui, tai pakaks pasiimti jo idėja, pakeisti vieną ar kitą dalyką arba šiek tiek sumažinti prekės ar paslaugos kainą ir verslas klestės. Apmaudu, tačiau tiesa visiškai kitokia. Toks sprendimas tik užkerta kelią verslo augimui. Labai dažnai mūsų šalyje kopijuojami sėkmingiau užsienyje veikiantys verslai. Tos idėjos mūsų šalyje labai retai pasiteisina, kadangi kopijuojama aklai: nebūna išanalizuota vietinė šalies rinka, aplinka, taip pat pirkėjų poreikiai ir pan. Taigi, geriausia visada būti originaliam, nes jeigu kažkas šalia jūsų jau tuo užsiima, vadinasi ta vieta jau užimta ir jums reikia eiti ieškotis kitos.

Kai jau turėsite savo originalią idėją, ja būtina ne tik tikėti, tačiau ir objektyviai įvertinti. Prieš imantis ją įgyvendinti rekomenduojama atlikti bent minimalią apklausą ar aplinkos analizę, kad išsiaiškintumėte galimą jūsų siūlomos prekės ar paslaugos poreikį. Juk tai, kas patinka jums, nebūtinai bus reikalinga ir kitiems, o gal tokia pačia veikla jau užsiima jūsų potencialūs konkurentai. Jeigu tiesiog nusprendžiama parduoti produktą arba paslaugą, visiškai neįvertinus poreikių, nereikėtų stebėtis, kad toks verslas labai greitai žlugs. Žinoma, gali nutikti taip, kad pradėjus vykdyti veiklą jūsų įmonė siekdama išgyventi arba daugiau uždirbti ir atitikti rinkos poreikius, privalės pakeisti veiklos kryptį. Toks pakeitimas tikrai nereiškia, kad suklydote, tiesiog neretai rinkoje atsiranda puikių galimybių, kurių lig tol nepastebėjote.

 

Būtina strategija

Dažnai nutinka taip, kad jauni verslininkai kuria verslą, tačiau nežino, į ką tiksliai jie orientuojasi. Daugelis verslą pradedančių žmonių yra linkę manyti, kad verslo plano ir strategijos kūrimas tėra laiko švaistymas. Jie negali tiksliai atsakyti į kokį segmentą orientuojasi, kas yra jų potencialūs klientai, kiek tikisi uždirbti iš siūlomos prekės ar paslaugos, kokie turėtų būtų jų pastovūs kaštai, kaip reklamuosis ir pan. Tokie verslininkai ne tik savo veiklos vykdymo motyvus, tačiau ir plėtros tempą bei mastą apibrėžia labai abstrakčiai. Tik labai retas verslininkas suvokia, jog norint realizuoti bet kokią idėją, labai svarbu yra sudaryti tinkamą veiksmų planą. Visų pirma reikėtų išsigryninti verslo idėją, tuomet įvertinti, koks bus tikėtinas poreikis ir kaip jį tenkinsite. Po to suplanuokite išlaidas ir numatykite, kaip bus reklamuojamas ar viešinamas jūsų naujas produktas ar paslauga. Visi pradedantieji verslininkai turi racionaliai įvertinti savo veiklos apimtis ir formuoti gerai pamatuotus lūkesčius. Tik gerai apgalvota, aiški ir efektyvi strategija suteiks galimybę ne tik tinkamai panaudoti turimus finansinius išteklius, tačiau ir prisitraukti naujų.

 

Komunikacija su VMI

Dar viena didelė pradedančių verslininkų klaida – tai nesirūpinimas reikalingais dokumentais. Asmenys pradeda vykdyti veiklą, tačiau jos oficialiai neįregistruoja VMI – neišsiima verslo liudijimo arba individualios veiklos pažymos, neįregistruoja juridinio asmens. Kita vertus pradedantieji neretai persistengia ir iš karto tik įregistravę veiklą nori tapti PVM mokėtoju, nors PVM mokėtojo kodas jiems tikrai nėra būtinas. Verslininkai dažnai neįvertina atsakomybės, tenkančios PVM mokėtojams. Be to nutinka ir taip, kad naują veiklą pradėję asmenys ignoruoja VMI siunčiamus informacinius laiškus, nes mano, jog ši informacija nereikalinga. Tačiau iš tikrųjų VMI naujiems verslininkams siekia padėti ir siunčia informacinius pranešimus, apie mokesčių pasikeitimus, teikiamas el. paslaugas, iš anksto praneša apie deklaravimo ir mokesčių mokėjimo terminus. Nežinodamas šios informacijos verslininkas anksčiau ar vėliau susiduria su problemomis.

Pirmus kartus skaičiuojant mokesčius, pildant deklaracijas ar atliekant kitus formalumus, dažnai priveliama daug klaidų. Kad to išvengtumėte, VMI primygtinai rekomenduoja pasinaudoti specialistų, dirbančių šioje institucijoje konsultacijomis, paklausti jų patarimų. Tai jums nieko nekainuos, tačiau būsite garantuoti, jog nepadarysite klaidų. Taip pat kartas nuo karto rekomenduojama apsilankyti mokesčių seminaruose bei kitokiose konsultacijose arba, esant laiko stokai, galite visą medžiagą nemokamai parsisiųsti iš VMI interneto svetainės.

Su VMI būtina bendradarbiauti ir verslo nesėkmės atveju. Neretai nutraukus veiklą apie tai nepranešama VMI, o vėliau gavus pranešimą, kad reikia pateikti deklaracijas arba sumokėti mokesčius, verslininkai nustemba ir lieka nepatenkinti, kadangi veiklos nevykdė. Juk VMI tikrai nežino, kaip sekasi kiekvienam verslui, todėl ją būtina informuoti apie pasikeitimus.

 

Komanda

Labai dažnai naujas verslas yra steigiamas tik vieno asmens ir daug rečiau kelių bendraminčių. Tačiau manoma, kad sektųsi daug geriau, jeigu būtų atvirkščiai. Kadangi patys pirmi įmonės gyvavimo metai yra  patys sudėtingiausi, o finansinės galimybės gana ribotos, tai verslo steigėjas, siekdamas sutaupyti, pats apsiima atlikti visus darbus. Jis ne tik veda derybas ar pardavinėja, tačiau ir įrenginėja parduotuvės patalpas, taip pat tvarkosi sandėliuose ir pan. Labai greitai paaiškėja, kad norint viską padaryti gerai pritrūksta ir laiko ir žinių. Dėl šios priežasties neretai nukenčia parduodamo produkto arba teikiamų paslaugų kokybė ir įvaizdis. Norint to išvengti reikėtų arba viską nuosekliai suplanuoti ir neskubant darbuotis, arba gerai įvertinti savo kompetencijas ir, tam tikroje srityje esant jų stokai, atiduoti kai kuriuos darbus tų sričių profesionalams.

Patalpinta rubrikoje(-ose): Verslo konsultacijos