Nuolaidos prekybos centruose. Kam jos iš tiesų naudingos?
Publikavimo data: 2014-05-02 Specialistų teigimu, nesibaigiančios įvairių prekių nuolaidos prekybos centruose didžiąją dalį pirkėjų veikia tarsi narkotikai. Žmonės nuolat stebi kainų pokyčius, laukia išpardavimų ir akcijų, pigesnes prekes perka glėbiais. Prekybos centrai vargu ar beišsiverstų be rėkiančių plakatų, jog šiandien taikomos milžiniškos nuolaidos. Bene visi prekybininkai sutaria, jog pastaruoju metu įvairios nuolaidos ir akcijos gyventojams tampa itin aktualios. Be to, apie kai kurias prekes pirkėjai sužino tik tada, kai jų joms būna pritaikomos nuolaidos.
Pirmenybė – prekėms su nuolaida
Pasibaigus žiemai prekybos centrai garsiai šaukia apie akcijas ir išpardavimus. Kartais matyti, kad kai kurios parduotuvės išpardavimus organizuoja tik sezonų, pabaigoje; tuo tarpu kitos, atrodo, didžiules nuolaidas teikia visada, kada tik beužeisi.
Šiandien pasidarė sunku gyventi be nuolaidų bei akcijų, pirkėjai tarsi įgijo priklausomybę nuo jų – prekių be nuolaidų niekas nebenori pirkti. Be jų sunkiai išsiverstų ir prekybos centrai, kadangi jie patys jau suformavo žmonių įprotį. Be abejo, labai daug kas priklauso ir nuo konkrečios šalies ir visuomenės. Lietuvoje pirkėjai yra itin jautrūs kainoms, jų augumui.
Rinkos analitikų teigimu, trumpalaikis nuolaidų ir akcijų efektas tikrai yra teigiamas, tačiau žvelgiant į ilgalaikę perspektyvą, taip nėra. Didžioji nuolaidų dalis mūsų šalyje yra padaroma ne prekybos centrų, o gamintojų sąskaita. Be to, prekybos centrai tikrai nepageidauja, kad tam tikras gamintojas turėtų itin stiprų savo prekės ženklą, kadangi jiem reikia, kad atėjęs pirkėjas galėtų rinktis iš keleto produktų. Tuo tarpu gamintojams svarbu, kad pirkėjai būtų linkę įsigyti tik jų prekės ženklo, o ne konkurento produktus.
Gamintojai nepagalvoja, kad darant nuolaidas pirkėjai įgauna lojalumą būtent joms, o ne konkrečiam prekės ženklus. Gamintojai šioje situacijoje mano, kad akcijos ir nuolaidos yra itin naudingos jų prekių populiarumui ir ima jomis žaisti. Vis dėlto laikui bėgant gaunamas atvirkštinis, neigiamas efektas. Be abejo, labai daug ką lemia ir pats produktas: jo įvaizdis, kokybė. Juk tiems, kurie gauna didesnes nei vidutines pajamas, dažniausiai nuolaidos nebūna itin aktualios. Jiems svarbiausia gauti jų poreikius atitinkančią kokybišką prekę. Kartais prekės populiarumą lemia ir kultūrinės priežastys, pvz., yra tokių žmonių, kurie gaudami vidutines pajamas perka itin vertingus daiktus, kadangi sureikšmina kultūrinės tapatybės aspektus.
Pirkėjo sprendimus lemia nuolaidos
Dažniausiai prekybos centrai per metus organizuoja žiemos bei vasaros sezonų išpardavimus, be abejo, tarp jų pasitaiko ir daugiau akcijų. Prekybos centrų atstovai teigia, jog taip elgiamasi siekiant, kad nuolaidos būtų efektyvios ne tik pirkėjams, bet ir centro patalpų nuomininkams.
Per momentines išpardavimų dienas apyvarta prekybos centruose dažniausiai išauga net kelis kartus, taip pat didėja ir pirkėjo perkamų prekių kiekis bei išleidžiamų pinigų suma. Pastaruoju metu pirkėjai vis dažniau ieško nuolaidų ir tuomet, radę geriausią pasirinkimą, įsigyja prekių. Pastebėta, jog prieš didžiąsias akcijas ir po jų, žmonės perka mažiau. Didžiausias augimas akcijų metu pastebėtas avalynės bei drabužių parduotuvėse.
Kai kurie prekiautojai gana daug dėmesio skiria ir tarpinėms nuolaidoms bei akcijoms. Išpardavimai tuomet pradedami mažesnėmis nuolaidomis, t. y. nuo 20–25 proc., o po to įsibėgėjama ir artėjama didesnių link. Dažniausiai tai organizuoja patys prekybininkai, o prekybos centrai tokią komunikaciją pastiprina.
Nuolaidos, kurios organizuojamos didžiuosiuose prekybos centruose dažnai priklauso ir nuo klientų poreikių. Tų prekybos centrų, kurių tikslinė auditorija yra žmonės, ieškantys kokybės, klientai pasiruošę mokėti daugiau siekdami gauti gerą prekę, nuolaidos jiems nėra itin aktualios. Be abejo, jiems malonu, gauti asmeninę nuolaidą ar dovanėlę. Visai kas kita pasakytina apie tuos prekybos centrus, kuriuose lankosi tie klientai, kuriems svarbiausia yra prekės kaina, kurie mėgsta stumdytis didžiulėje minioje kartu su kitais, taip pat apsipirkinėti per maratonus ar kitas panašias akcijas. Prekybos centrai, kurių tikslinė auditorija būtent tokie žmonės, yra žymiai labiau orientuoti į didžiulių nuolaidų organizavimą.
Išpardavimai užsienyje skiriasi nuo lietuviškų
Gana daug Lietuvaičių yra linkę prekių įsigyti užsienyje. Taip elgiamasi, nes manoma, kad ten išpardavimai yra didesni ir kokybiškų prekių galima įsigyti žymiai pigiau. Tai iš dalies tiesa – užsienyje nuolaidos tikrai yra didesnės, tačiau ten jos tik sezoninės, organizuojamos tada, kai parduotuvėms reikia išparduoti visą kolekciją ir išsivalyti savo sandėlius. Juk kitais metais šie drabužiai bus nebemadingi.
Lietuvoje tokių didelių sezoninių nuolaidų būna labai retai, todėl kad mada į mūsų šalį neretai vėluoja. Čia populiarus bei madingas bus tas daiktas, kuris Vakaruose populiarumo viršūnėje buvo prieš metus. Mūsų šalyje žmonės nėra linkę vaikytis pačių naujausių matos tendencijų, taigi, pardavėjams nėra būtinybės prekėms taikyti dideles nuolaidas – jos nuperkamos ir be to. Tuo tarpu Vakarų šalyse praėjusio sezono prekę be didelės nuolaidos parduoti gana sunku. Be to, nuolaidos užsienyje labai priklauso ir nuo konkrečios rinkos bei prekės ženklo. Lietuvoje esantys dideli prekių ženklai visur suteikia vienodas nuolaidas savo gaminiams. Užsienyje mažesniuose miesteliuose senesnių kolekcijų daiktų galima įsigyti ypatingai pigiai.
Reaguojant į klientų poreikius bei jų įpročių kaitą, mūsų šalyje įvairios nuolaidos ir akcijos yra taikomos gana dažnai. Dėl šios priežasties jos nėra tokios matomos ir intensyvios. Užsienio rinkoje didžiausi išpardavimai vykdomi tik kelis kartus per metus, todėl į juos daug labiau atkreipiamas dėmesys.