Maisto produktų rinkos padėtis internetinėje prekyboje
Publikavimo data: 2014-08-27 Rinkos tyrimai rodo, jog prekybos milžinai dar nėra visiškai patenkinti internetinės prekybos maisto produktais pasiekimais. Su sunkumais susiduriama įpakuojant vartotojams tiekiamas prekes, tiekiant ir pristatant. Elektroninėje prekyboje pasaulinėje rinkoje maistas, gėrimai bei asmens higienos prekės sudaro vos 3,7 % pardavimų. Ekspertai prognozuoja, kad iki 2016-ųjų šis rodiklis turėtų pakilti iki 5 %. Nors prekybininkai ir stengiasi skirti kuo daugiau dėmesio internetinei prekybai maistu, vis dėlto pardavimai išlieka gana nedideli. Prekyba maistu internetu galėtų paaugti tuo atveju, jeigu pardavėjai taikytų labiau į konkretų pirkėją orientuotą rinkodarą, pasitelkiant įvairiausias priemones, pvz., socialinius tinklus.
Elektroninė prekyba maistu Lietuvoje
Ekspertai tikina, kad mūsų šalyje internetinė prekyba įvairiais maisto produktais ir toliau turėtų augti. Pastebėta, kad po truputį formuojasi tikslinė maisto produktų pirkėjų internetu auditorija. Tai gali būti labai užsiėmę verslininkai ar tiesiog toliau už miesto mažus vaikus auginančios mamos, taip pat ir įmonės, savo reikmėms įsigyjančios kavos, arbatos, cukraus, pieno ar buitinės chemijos gaminių.
Didžiausias pirkimo internetu privalumas yra tas, kad galima sutaupyti labai daug laiko. Ši rinka Lietuvoje išaugs dar labiau tada, kai žmonės supras, jog labai racionalu yra apsipirkti kartą per savaitę. Juo labiau, neidami į prekybos centrą, į savo prekių krepšelį pirkėjai įsidės tik tai, ko iš tikrųjų reikia, juos mažiau gundys įvairios reklamos. Kitose šalyse, pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje arba Amerikoje, iš esmės skiriasi maisto vartojimo įpročiai. Mūsų šalyje vartojimas yra daug mažesnis, todėl kasdienis apsipirkimas atima žymiai mažiau laiko nei didelėse valstybėse, dėl šios priežasties apsirūpinti produktais kartą per savaitę Lietuvoje nelabai populiaru. Šiuo metu Lietuvoje yra tik viena šviežių maisto produktų pardavimo internetu atstovė, neskaitant nedidelių interneto parduotuvių, kurios prekiauja išskirtiniais produktais.
Yra žinoma daug ir nesėkmingų maisto pardavimo internetu atvejų. Pavyzdžiui, garsusis internetinės prekybos tinklalapis „Amazon“ mėgino veikti maisto produktų rinkoje, tačiau jis prekiavo ne savuose sandėliuose esančiu maistu, o tiesiog valdė kitų pardavėjų pasiūlymus. Dėl šios priežasties vartotojai savo užsakytą maistą gaudavo keliais siuntiniais ir skirtingai įpakuotas. Tuo jie nebuvo patenkinti ir „Amazon“ atsisakė šviežio maisto pardavimo, tačiau šiuo metu sėkmingai prekiauja ilgai negendančiais produktais. Internete prekiauja ir daugybė kitų maisto pramonės lyderių, tačiau jie klientams siūlo tik nišinius produktus, pvz., šokoladą ar kavą.
Elektroninę prekybą pastaruoju metu siekia plėsti didieji prekybininkai. Taip elgiamasi dėl to, kad smarkiai suintensyvėjo kainų konkurencija prekybos centruose.
Papildomi mokesčiai
Lyginant kelių itin populiarių prekių kainas (duonos, pieno produktų, makaronų), buvo pastebėta, kad šių produktų kaina internete dažniausiai būna šiek tiek didesnė nei parduotuvėj. Tai labiausiai lemia nedidelį asortimentą siūlančių internetinių parduotuvių prekių kainos. Be to, tiek perkant internetu, tiek ir atvykus į parduotuvę, prekių kaina labai priklauso ir nuo pasirinkto prekės ženklo. Štai, pavyzdžiui, 1 kg juodos duonos gali kainuoti nuo 2,5 litų už patį pigiausią variantą iki bene 10 litų už brangiausią. Akcentuotina, kad nors siūlomos duonos pasirinkimas yra tikrai didelis – nuo gerai pažįstamų prekės ženklų iki ekologiškų, keptų ūkiuose – duonos įsigyti galima tik penkiose interneto parduotuvėse.
Tuos, kurie mėgsta apsipirkinėti internete labiausiai vilioja tai, kad maistą jie gaus neišėję iš namų, nereikės stumdytis eilėse. Vis dėlto už prekių pristatytą dažniausiai reikia sumokėti papildomą mokestį. Jis tokio apsipirkimo kainą išaugimą ir dėl to pirkiniai kainuoja brangiau negu įprastoje parduotuvėje. Norint kad prekės į namus būtų pristatytos nemokamai, reikia pirkti už tam tikrą sumą. Dažniausiai yra apie 80 Lt. Perkant produktų už mažesnę sumą, teks mokėti už pristatymą. Šis mokestis svyruoja nuo 5 iki 10 Lt.
Vis dėlto, nepaisant šiek tiek didesnių kainų, apsipirkimas internete yra puiki vieta, jei norite įsigyti ar išmėginti egzotiškų ar ekologiškų produktų. Jų pasiūla internetinėse parduotuvėse yra itin gausi. Be to, tokiu būdu labai patogu įsigyti ir ūkininkų gaminamos produkcijos.
Populiarumui būtina kokybė
Kalbant apie maisto pirkimą internetu Lietuviai vis dar labai konservatyvūs. Juk viena yra internetu išsirinkti virtuvinį kombainą, televizorių, drabužius arba kvepalus, o jau visai kas kita – maistą. Maisto pirkėjams ypač svarbi yra prekių kokybė, jiems labai rūpi ar, pavyzdžiui, internetu užsakytas sūrelis, vaisiai, žuvis ir kt. bus švieži, ar jie bus transportuojami tinkamomis sąlygomis, pvz., vėsioje patalpoje karštą vasaros dieną ir pan.
Norint, kad internetinės maisto parduotuvės taptų populiaresnės, būtina užtikrint teikiamų prekių kokybę. Nors Lietuvoje yra daugybė interneto parduotuvių, tačiau tik maža jų dalis yra tikrai patikimos ir pirkėjui patogios: nuo pasirinkimo, kurioje interneto parduotuvėje pirkti, bei prekės pateikimo interneto svetainėje, įsidėjimo į krepšelį ir atsiskaitymo būdų pasirinkimo iki pat jos pristatymo. Kuo ilgesnis yra pristatymo laikas, tuo labiau tikėtina, kad kitą kartą pirkėjas toje pačioje parduotuvėje nebepirks.
Manoma, kad ateityje internetinių maisto parduotuvių populiarumas augs. To priežastys yra visai paprastos: žmonės, įvertinę tai, kad apsipirkdami tokiu būdu gali prekes užsisakyti jiems patogiu laiku ir iš patogios vietos, prekės bus atvežtos į namus ir nereikės patiems tempti sunkių krepšių, vis dažniau pasirinks šias interneto parduotuves.