Klestinti maisto papildų rinka keičia mitybos įpročius

Publikavimo data: 2014-03-22 Klestinti maisto papildų rinka keičia mitybos įpročius Maisto papildai vis dažniau patenka į sveiką gyvenimo būdą propaguojančių žmonių kasdienės mitybos racioną. Atsižvelgiant į sparčiai didėjančią vartotojų paklausą, Lietuvai kasmet siunčiami vis didesni papildų kiekiai – šiandien jų galima įsigyti įvairaus pobūdžio parduotuvėse, papildai parduodami ir vaistinėse bei sporto klubuose. Deja, labai dažnai pamirštame, kad neatsargus ir neatsakingas šių preparatų vartojimas gali rimtai pakenkti mūsų sveikatai.

 

 Ar vartodami papildus jaučiame saiką?

Sparčiai didėjančios maisto papildų kainos nesustabdo uoliai savo sveikata besirūpinančių pirkėjų. šiandien už vienam mėnesiui skirtą papildų pakuotę mokame apie 40–80 litų. Tiesa, galima rasti ir pigesnių alternatyvų, tačiau dažniausiai mažiau kainuojantys gaminiai vartojami didesnėmis dozėmis. Savo kainomis nedžiugina ir Lietuvoje gaminami produktai. Už kai kuriuos gaminius prašoma daugiau nei šimto litų. Beje, rinkos specialistai teigia, kad kasmet lietuviškų papildų parduodama vis mažiau. Tam daug įtakos turi skirtingos konkurencinės sąlygos – maisto papildai, importuojami iš užsienio šalių, nėra registruojami, tuo tarpu lietuviai, norėdami savo produktus gabenti Rusijai ar kitoms ES valstybėms, privalo atlikti brangias ir ilgai trunkančias procedūras.

Didžioji maisto papildų dalis į Lietuvą patenka iš JAV ir Rusijos. Maisto papildai mus pasiekia ir iš Kanados, Indijos, Turkijos, Pakistano, Vietnamo bei kitų valstybių. Nors šie produktai skirti tiek vaikams, tiek suaugusiems, didžioji dalis vartotojų yra pilnamečiai asmenys. Be to, daugiausia klientų dėmesio sulaukia papildai kapsulėse – tai patogiausias ir paprasčiausias būdas, leidžiantis organizmui pasisavinti pageidaujamus vitaminus.

 

Sportininkams skirti maisto papildai: reklamos įtaka ir pavojus sveikatai

Didžioji dalis sportininkų neįsivaizduoja kasdienės treniruotės be specialiai jiems skirtų maisto papildų. Intensyviai sportuojančio žmogaus organizmas netenka daug skysčių, o kartu su jais išplaunami ir vitaminai bei mineralai. Siekiant išvengti silpnumo jausmo vartojami papildai, gebantys subalansuoti vitaminų ir mineralų kiekį organizme, suteikiantys energijos, ištvermės ir jėgų. Žinoma, kiekvienas maisto papildas skiriasi ne tik savo sudėtimi, bet ir veikimu, todėl papildai turi būti parenkami atsižvelgiant į konkrečią sporto rūšį.

Didžiausia klaida, kurią gali padaryti sportininkas, yra aklai pasitikėti reklama ar draugo rekomendacijomis. Dažniausiai dėl perdėto naivumo nukenčia pradedantieji sportininkai, bandantys pasiekti išskirtinių rezultatų per trumpą laiką. Specialistai primena, kad negalima pasitikėti reklamos šūkiais, žadančiais neįtikėtinus rezultatus (net jei ir yra pateikta neaiški statistika) – nepamirškite, kad reklamos tikslas yra vilioti potencialius klientus, o ne pateikti jiems sausus ir patvirtintus faktus. Raumenims susiformuoti reikia laiko, sunkaus darbo ir subalansuotos mitybos. Neatsakingai vartodami maisto papildus ne tik nepasieksite užsibrėžto tikslo, bet ir pakenksite savo sveikatai.

Neretai sportininkai pamiršta, kad kai kurie maisto papildai yra skirti tik profesionaliu sportu užsiimantiems žmonėms, todėl mėgėjams nėra tinkami – daugelio medžiagų kiekis gali dešimteriopai viršyti rekomenduojamą dienos normą ir sukelti ilgalaikį šalutinį poveikį. Žmonėms, kurie siekia pagerinti olimpinius rezultatus (šie sportininkai treniruojasi šešias dienas per savaitę, o užsiėmimai trunka beveik 5 valandas), maisto papildai skiriami tik labai apgalvotai ir tik subalansavus mitybą. Be to, nereikėtų pamiršti, kad greitu efektu pasižymintys papildai nerekomenduojami niekam – jie organizmui sukelia šoką, o jų rezultatu džiaugsitės labai trumpą laiką.

Žmogaus organizmas yra sudėtingas mechanizmas, todėl įsitikinimas, kad vartojant subalansuotus maisto papildus, gaunamas reikiamas visų vitaminų ir mineralų kiekis, yra mažų mažiausiai naivus. Nereikėtų pamiršti, kad tam tikrų medžiagų perteklius mums kenkia ne ką mažiau nei jų trūkumas. Vienas populiariausių papildų, kuriuos vartoja kiekvienas sportininkas, siekiantis išryškinti raumenis, yra baltyminiai kokteiliai, užtikrinantys sportininkui būtiną aminorūgščių kiekį. Be to, tokių kokteilių pardavėjai tvirtina, kad šie preparatai nėra nei trupučio kenksmingi. Deja, tai nėra visiška tiesa – visų pirma, kokteilius sudarančios aminorūgštys yra dirbtinai susintetintos, be to, pernelyg didelis aminorūgščių kiekis ne tik apkrauna skrandžio ir virškinimo trakto darbą, bet ir kenkia kepenims bei inkstams. Didžioji dalis sportininkų vos išėję iš sporto klubo mėgsta atsigaivinti izotoniniais gėrimais, tačiau per didelis jų kiekis gali pavojingai išbalansuoti organizmą ir sukelti rimtų sveikatos problemų. Retas žmogus bando apskaičiuoti, kokia šio gėrimo dozė iš tiesų jam yra naudinga (reikia atsižvelgti ne tik į kasdien vartojamą maistą, bet ir į treniruotės tipą, prakaitavimo intensyvumą ir kitus faktorius).

 

Nusprendėte vartoti papildus? Pasikonsultuokite su specialistais

Maisto papildai yra labai koncentruoti, todėl dažniausiai jie viršija tam tikrų medžiagų rekomenduojamą paros normą. Prieš pradėdami vartoti papildus, visų pirma išsiaiškinkite, kiek vienų ar kitų maistingųjų medžiagų turi maistas, kuri kasdien valgote, o tuomet rinkitės produktus, kurie padės subalansuoti gaunamų vitaminų ir mineralų kiekį. Be to, specialistai primigtinai rekomenduoja pasitarti su dietologais ar treneriais, kurie jums padės išsirinkti labiausiai jūsų organizmui tinkančius gaminius. Nepamirškite, kad įvertinti, kokių maistinių medžiagų trūksta konkrečiam žmogui, yra sudėtingas ir specifinių žinių reikalaujantis darbas. Deja, daugelis mūsų, ignoruodami šį faktą, pradedame vartoti papildus, gerai net nežinodami, kokią naudą ar žalą jie gali sukelti mūsų organizmui.

Patalpinta rubrikoje(-ose): Farmacija