Ateities darbo rinka: kas keisis, o kas išliks?

Publikavimo data: 2015-01-27 Ateities darbo rinka: kas keisis, o kas išliks? Nuolatiniai visuomenės pokyčiai, smarkiai globalėjantis ir modernėjantis pasaulis skatina pasikeitimus ir darbo rinkoje. Ateityje tam tikrų profesijų atstovų visai nebereikės, o kitų populiarumas išaugs keliskart. Darbuotojams reikės ir daug specifinių žinių bei kompetencijų. Be abejo, didžioji dalis jų neretai naudojamos ir šiandien, tačiau ateityje jų bus daug dažniau tikimasi iš darbuotojų ir skiriamas didžiulis dėmesys jų lavinimui.

 

Darbo rinkos tendencijos ateityje
Specialistai išskiria pačias svarbiausias tendencijas, kurios, manoma, labiausiai veikia darbo rinką, ir ateityje turės daugiausia įtakos formuodamos darbuotojų kompetencijas. Visų pirma – tai vis ilgėjanti žmonių gyvenimo trukmė. Manoma, kad po kurio laiko asmenys turės dirbti ilgiau negu iki 65 metų, tai reiškia, kad jie turės prisitaikyti ir prie modernių įmonės ar įstaigos pokyčių. Prognozuojama, kad per artimiausius dešimt metų į darbo vietas atkeliaus gerokai daugiau įvairių išmaniųjų įrenginių, taigi, vis daugiau procesų, kuriuos lig šiol atlikdavo žmonės, taps automatizuoti. Dar viena vis didesnį pagreitį įgaunanti tendencija – visų duomenų skaitmeninimas. Taip pat atsiras dar daugiau vizualumo. Juk jau dabar informaciniai, moksliniai ar reklaminiai tekstai vis trumpėja. Ateityje tai dar labiau pasireikš, juos intensyviai keis vaizdo bei garso medžiaga. Pati komunikacija ateityje taip pat bus gerokai vizualesnė. Juk jau dabar įvairios naujosios technologijos bei socialinių ryšių tinklai keičia įprastą bendravimą ir kuria naujas paslaugas.

Ateityje vis daugiau padarytų darbų bus suvokiami kaip skaitmeniniai, pagal tai bus vertinama, kaip darbuotojai dirba, kokią vertę sukuria įmonei. Prognozuojama, kad ateityje dėl modernėjančių naujųjų technologijų gana smarkiai gali susvyruoti organizacijų sienos, kurios dabar yra ganėtinai tvirtos, o darbuotojai vis dažniau bursis į virtualias bendruomenes, kuriose kartu su kitais nariais spręs iškilusias problemas. Sparčiai kylant besivystančių šalių ekonomikai, įvairioms pasaulinėms organizacijoms nebepakaks įkurti biurus vien tik, pavyzdžiui, Indijoje. Reikės biurų darbuotojus bei vykstančius procesus padaryti pasaulinės organizacijos dalimi.
 

Populiariausios ateities profesijos
Šiandien tinkamas profesijos pasirinkimas yra itin svarbus ir aktualus bene kiekvienam. Kadangi pasaulis keičiasi labai greitai ir yra labai dinamiškas, gali nutikti taip, kad net ir tiems, kurie turi daugybę perspektyvų profesinėje veikloje šiandien, rytoj gali tekti persikvalifikuoti ir stačia galva nerti semtis naujos profesijos patirties. Ilgametę patirtį turintiems specialistams, kurie puikiai išmano klasikines sritis, vis dažniau prireikia specifinių žinių.

Manoma, kad ateityje smarkiai išaugs nanotechnologijų bei informacinių technologijų  specialistų poreikis. Taip pat labai reikės ir tų, kurie dirba sveikatos apsaugos bei mokslo ar technikos sektoriuose, profesionalaus aptarnaujančio personalo. Teigiama, kad visi pokyčiai, kurie specialistų poreikių srityje nutiks per artimiausius 10–20 metų, ne tik kad padės sukurti nemažai naujų darbo vietų, tačiau ir išplėtos daug naujų profesijų bei veiklos sričių. Vis mažės žmonių, kurie dirba gamyboje, nes šis darbas automatizuosis,  ir vis daugės paslaugų sferos darbuotojų.
 

Svarbiausios kompetencijos
Manoma, kad ateities darbe bene pati svarbiausia bus socialinė kompetencija. Ją turintys asmenys geba lengvai įvertina kitų emocijas bei atitinkamai parinkti ne tik žodžius, bet ir kalbėjimo manierą bei gestus. Šis gebėjimas yra ir bus būtinas tiems darbuotojams, kuriems darbo metu tenka daug bendrauti ir kurie turi užmegzti ilgalaikius santykius su partneriais, klientais, kolegomis. Nuolatos globalėjančiame pasaulyje toks bendravimas taps dar reikalingesnis.

Kitas įgūdis, kuris bus reikalingas vis dažniau – tai sugebėjimas dirbti, nepaisant kultūrinių skirtumų skirtingose šalyse. Atlikti  tyrimai parodė, kad iš tiesų inovatyviai ir efektyviai geba dirbti tik tos komandos, kurių nariai yra skirtingo amžiaus, patirties, išsilavinimo, darbo stiliaus, t. y. tie, kurių darbo kultūra yra nevienoda. Ateityje kiekvienam teks išmokti dirbti su labai skirtingais žmonėmis.

Ateities darbuotojas negalės apsiriboti vien tik siaura specializacija. Jam reikės turėti išsamių tam tikros srities ir su ja susijusių sričių žinių. O tai reiškia, jog mokymasis, trunkantis visą gyvenimą, kaip niekada taps aktualus. Juk jau šiandien dažnai tenka susidoroti su nuolatos augančiu informacijos srautu. Ateityje teks išmokti dar geriau filtruoti informaciją – iš milžiniško jos kiekio išrinkti tai, kas svarbiausia.

Per artimiausius dešimt metų darbuotojams vis dažniau teks burtis į virtualias komandas. Dėl įvairiausių technologinių sprendimų tapo žymiai lengviau pasidalinti idėjomis su tais asmenimis, kurių nėra šalia. Vis dėlto, kad sugebėtumėme iš tiesų gerai dirbti virtualioje erdvėje, reikia tobulėti, įgyti  naujų kompetencijų. Svarbi užduotis tenka virtualių komandų lyderiams, kurie turi sukurti tokias strategijas, kurios leistų asmenims, išsibarsčiusiems po visą pasaulį, susiburti ir siekti bendro tikslo.
 

Situacija Lietuvoje
Visos prieš tai išvardytos kompetencijos yra labai svarbios ir Lietuvoje, jų prireikia vis dažniau. Ypatingai mūsų šalyje svarbi tarpkultūrinio bendravimo kompetencija, kadangi ji labai glaudžiai susijusi su pasaulinėmis organizacijos, kurios gana intensyviai kuriasi Lietuvoje. Be abejo, lietuviškos įmonės taip pat intensyviai plečiasi ir vis dažniau savo veiklą ima vykdyti svetur. Taigi, tokių organizacijų atstovams yra būtina gerai orientuotis įvairialypėje aplinkoje. Taip pat jau dabar yra graibstomi ir tie darbuotojai, kurie nėra tik vienos siauros srities specialistai, o puikiai išmano keletą susijusių sričių, geba jas analizuoti, vertinti, atrasti ryšius. Ateityje tokių specialistų poreikis tik dar labiau išaugs.

Patalpinta rubrikoje(-ose): Įdarbinimo firmos