Ar verta vilioti specialistus iš konkuruojančių įmonių?

Publikavimo data: 2015-02-19 Ar verta vilioti specialistus iš konkuruojančių įmonių?

konsultacijų įmonė

Panašu, kad net kampusai su išvystyta infrastruktūra, neterminuotos atostogos, įvairios premijos ir lengvatos negali sulaikyti darbuotojų nuo išėjimo į konkuruojančią įmonę. Ypač tai juntama aukštųjų technologijų srityje, kur geri specialistai yra itin paklausūs. 

Savo gretas nuo “protų nutekėjimo” stengiasi apsaugoti ne tik nestabilūs startuoliai. 2014 metais į viešumą iškilo informacija, kad kai kurie Silicio slėnio gigantai taip pat nededa didelių vilčių į savo personalo vadybininkus ir darbuotojų lojalumą. 2005 metais jie sudarė slaptą tarpusavio susitarimą nevilioti specialistų iš kitų įmonių. Tikslus susitarime figūravusių aukštųjų technologijų kompanijų skaičius nėra žinomas, tačiau manoma, kad iš viso jų buvo 11. Tai ne tik padėjo joms apsaugoti savo darbuotojus nuo konkurentų, bet ir sudarė sąlygas ilgą laiką nedidinti jiems atlyginimų. Šis paktas niekada neiškiltų į viešumą, jei ne 64 tūkstančiai buvusių Apple, Adobe, Google ir Intel darbuotojų, kurie padavė kolektyvinį ieškinį prieš savo nesąžiningus darbdavius, žalą įvertinę 3 mlrd. JAV dolerių. Trys metus trukusio bylinėjimosi metu pusės taip ir nepasiekė konsensuso. 

Lietuvoje darbdaviai taip pat dažnai imasi įvairių teisinių priemonių, kad išvengtų talentų nutekėjimo į konkuruojančias įmones. Nors konstitucija kiekvienam žmogui garantuoja teisę laisvai pasirinkti darbą ir verslą, ši teisė nėra vertinama, kaip absoliuti. Dažnai darbo sutartys yra sudaromos taip, kad išlaikytų pusiausvyrą tarp abiejų šalių interesų. Kita vertus, darbo rinkoje yra aukšta konkurencija, todėl dažnai pervilioti puikų darbuotoją iš kitos įmonės atrodo neišvengiama, bet ar verta imtis tokių priemonių?

Žmonės, vadovaujantys verslui, mano, kad ne visai. Tarkime, jūs turite puikią idėją, tačiau idėjos įgyvendinimui trūksta vieno svarbiausio dalyko – talentų, kurie visa tai pavers realybe. Rinkoje yra puikių specialistų, bet jie gali būti jau įdarbinti kitoje įmonėje. Kai darbas reikalauja ypatingai aukštos kvalifikacijos, paprasčiau yra pasamdyti darbuotoją, jau dirbantį panašų darbą, negu “auginti” specialistą savo įmonėje. Labiausiai tai liečia siauros specializacijos darbuotojus – inžinierius, programuotojus, dizainerius ir panašių sričių profesionalus. Tai tokios sritys, kuriose reikalinga aukšta kvalifikacija ir atitinkamos žinios. Šių žinių galima suteikti ir naujai priimtam, ar jau įmonėje dirbančiam darbuotojui, bet tai reikalauja laiko (ir investicijų), kurio darbdavys kartais neturi.

Dažniausiai paieška kitose kompanijose vyksta, kai atsiranda poreikis nusisamdyti efektyvius vadovus arba nestandartinių profesijų atstovus. Tokių specialistų gyvenimų aprašymai retai aptinkami viešoje erdvėje. Kaip pastebi personalo vadybininkai, daryti tai verta tada, kai reikia kuo greičiau užimti naują rinkos nišą ir laiko klausimas yra lemiamas. Tokiu atveju kartais yra prasminga samdyti ir visą kartu su vadovu dirbančią komandą, turinčią reikiamą patirtį, nes dirbant naujame kolektyve sunku išvengti adaptacinio laikotarpio, kurio metu darbo efektyvumas nėra toks aukštas, koks galėtų būti. Kitu atveju prasmingiau yra kelti jau turimų darbuotojų kvalifikaciją arba apmokyti gabius, imlius žinioms žmones be patirties. Kaip rodo statistika, darbdaviai labiau linkę investuoti į turimos komandos mokymus, o ne mėgina į savo įmonę atvesti komandas iš kitur.  Vadovai pastebi, kad būtent įmonės talentų tobulinimo politika skatina verslo plėtrą, darbuotojų lojalumą ir didina jų motyvaciją.

Nereikėtų pamiršti, kad savo srities profesionalai dažnai jau būna įdarbinti perspektyvioje vietoje, ir pervilioti juos į savo darbovietę galima tik dar geresnėmis perspektyvomis, patraukliomis sąlygomis, galimybe profesionaliai tobulėti ir ženkliai didesniu atlyginimu. Kviečiant tokį darbuotoją į pokalbį reikia būti pasiruošusiam mokėti didesnį atlyginimą negu rinkos vidurkis. Be to, tokiu atveju galima susidurti su darbuotojo nepagrįsta arogancija, nes jo savivertė ženkliai išauga, kai į jį kreipiasi konkuruojanti įmonė. Dažnai darbuotojai naudojasi darbo pokalbiais su konkuruojančiomis įmonėmis, kad pagerintų savo darbo sąlygas įmonėse, kuriose dirba. Reikėtų gerai pagalvoti ir apie tokio darbuotojo patikimumą, nes vieną kartą perviliotas darbuotojas, gali neatsilaikyti sulaukęs geresnio pasiūlymo iš kitos įmonės ir vėl.

Patalpinta rubrikoje(-ose): Verslo konsultacijos