Galite pasirinkti kelias veiklas bei miestus
8 - -
Pasirinkti

Ar mėsos gaminiai būtini mūsų organizmui?

Mėsos vartojimas Lietuvoje kasmet auga. Specialistai teigia, kad mėsos gaminiai turėtų būti valgomi 2–3 kartus per savaitę, tačiau daugelis mūsų įvarius mėsos patiekalus valgo net kelis kartus per dieną. Vegetarai vis aktyviau ragina atsisakyti mėsos ir taip pasirūpinti ne tik savo sveikata, bet ir visa mūsų planeta (kadangi maistui auginami gyvūnai išskiria didelį kiekį visuotinį atšilimą lemiančių dujų. Be to, nuolatos didinamas gyvūnų pašarams naudojamų pesticidų kiekis, kuris griauna ekosistemą).

 

Jau seniai įrodyta, kad mėsoje yra daug mūsų organizmui būtinų aminorūgščių, reikalingų raumenims ir imuninei sistemai, be to, iš mėsos pasisavinama geležis, B grupės vitaminai, A, D, K, E vitaminai, kalis, fosforas, magnis ir kalcis. Mėsa mums suteikia energijos antplūdį ir ilgalaikį sotumo pojūtį. Nors mėsos gaminiai yra būtini mūsų gerai savijautai, tačiau valgydami mėsą gauname itin daug riebalų, o cholesterolio perteklius nusėda ant vidinių kraujagyslių sienelių ir trikdo kraujotaką. Be to, mėsos virškinimas reikalauja intensyvaus tulžies ir fermentų išskyrimo – mėsa ilgai užsibūna mūsų skrandyje ir žarnyne.

Nors vegetarai ir Rytų religijų šalininkai tvirtina, kad mėsa yra didžiausias organizmo teršėjas, o mėsos vartojimas kenkia ne tik kūnui, bet ir dvasiai (teigiama, kad mėsoje pasilieka skerdžiamo gyvūno baimė, todėl mėsą valgantis žmogus šią baimę perima, tampa agresyvus ir piktas), tačiau klasikinė XX a. mitybos teorija neįsivaizduoja sveiko žmogaus valgiaraščio be mėsos – mėsos gaminiai yra pagrindinis baltymų šaltinis, kuriam sunku surasti analogiškų pakaitalų. Mūsų pomėgis valgyti mėsą gali būti paaiškinamas ir geografiškai: lietuviai jau ilgus šimtmečius gyvena šiauriniame pasaulio krašte, kur pats klimatas reikalauja, kad mūsų maistas būtų kaloringesnis. Vis dėlto reikėtų nepamiršti, kad mėsos patiekalai turėtų būti valgomi tik kelis kartus per savaitę, o suvalgomos mėsos kiekis neturėtų būti didesnis kaip 100 g. Lengvą fizinį darbą dirbančiam žmogui per dieną rekomenduojama suvalgyti 150–200 g mėsos.

šiandien sveikos mitybos sąvoka daugeliui siejasi su vegetarizmu, tačiau turėtumėte atminti, kad jei nusprendėte gyventi sveikai, tai dar nereiškia, kad privalote atsisakyti mėsos. Mityboje, kaip ir visose srityse, svarbiausia – išlaikyti balansą. Maiste neturi trūkti vitaminų ir mineralų, ypač svarbu, kad pakankamai gautumėte geležies ir vitamino B12. Tinkama mityba gali padėti numesti svorio, pagerinti savijautą, išvaizdą ir sveikatą. Mėsos gaminiai yra būtini mūsų organizmui, kadangi mėsoje yra daug vertingų baltymų, kuriuose yra ir visos žmogui būtinos ir jokiais kitais produktais nepakeičiamos aminorūgštys (organizme jos nesintetinamos, todėl privalome jas gauti su maistu) – aminorūgštys skatina fermentų gamybą, imuninės sistemos ir medžiagų apykaitos veiklą. Mėsos gaminiai turi daug geležies, o jei mūsų organizmui trūksta geležies, gali atsirasti mažakraujystė, sumažėti hemoglobino kiekis kraujyje. Mėsoje yra ir daug B grupės vitaminų – tokio didelio B vitamino kiekio nėra nei viename augaliniame maisto produkte. šio vitamino trūkumas gali sukelti piktybinę mažakraujystę, pažeisti nervų sistemą ir virškinamojo trakto veiklą. Be to, mėsos patiekalai mums suteikia ilgalaikį sotumo jausmą, kuriam negali prilygti jokie kiti augalinės kilmės produktai.

Tačiau turėtumėte atminti, kad jei mėsos gaminiai yra valgomi be saiko, jie gali padaryti daug žalos jūsų organizmui. Žmonių, valgančių itin daug mėsos, inkstai yra pernelyg apkrauti, be to, keičiasi žarnyno veikla ir yra apnuodijamas kraujas. Riebalų perteklius skatina širdies ir kraujagyslių ligas, vėžio riziką. Turėtume atminti, kad mėsos gaminiai ne visada suteikia energijos – mūsų organizmas mėsą virškina išeikvodamas labai daug energijos, todėl, jei persivalgome, kelias valandas būname nedarbingi ir mieguisti.

Daug sveikatos problemų sukelia ir žmonių polinkis vartoti vienos rūšies mėsos gaminius. Tyrimai rodo, kad Lietuvos gyventojai valgo ypač daug kiaulienos. Iš šios mėsos mes galime paruošti daug įvairių patiekalų, be to, jos skonis daugeliui priimtinas. Tačiau ši mėsa yra riebesnė už kitas mėsos rūšis, todėl kiaulieną reiktų kartais pakeisti kita mėsa (pvz., jautiena). Atlikti tyrimai įrodo, kad daugeliui gyventojų trūksta vitamino B12 ir daugėja žmonių, sergančių mažakraujyste – tai reiškia, kad žmonės per mažai vartoja jautienos, kuri yra vienas geriausių vitamino B12 ir geležies šaltinių. Be to, jei kasdien valgome kiaulieną, pasisaviname per daug riebalų. Nors kiaulienoje yra mūsų organizmui būtinų vitaminų A, E, D, tačiau kiaulienos nereikėtų vartoti dažniau nei kelis kartus per savaitę.

Kiekvienas žmogus turi pats nuspręsti, koks mitybos racionas jam tinka labiausiai, tačiau specialistai pataria domėtis maistu, kuris guli ant mūsų stalo, ir valgant jausti saiką. Atminkite, kad mūsų mityba privalo būti pilnavertė ir suteikti visų mūsų sveikatai ir gerai savijautai reikalingų medžiagų (pvz., žmonės, atsisakę gyvulinės kilmės maisto ir nesidomėdami, kuo jį gali pakeisti, pradeda jaustis silpni, mieguisti ir liūdni – organizmui trūksta vitamino D ir B grupės vitaminų, geležies, būtinųjų aminorūgščių, mikroelementų. Jei visų šių medžiagų trūkumas yra ilgalaikis, gali susilpnėti žmogaus imunitetas, padidėja mažakraujystės rizika ir vystosi nervų sistemos problemos).

Savo sveikatai galite pakenkti ne tik nuolatos valgydami mėsą, bet ir visiškai atsisakę mėsos gaminių. Žmonės, kurie nusprendžia atsisakyti mėsos, turėtų atidžiai pasidomėti maisto sudėtimi ir į savo mitybos racioną įtraukti įvairių ankštinių daržovių, riešutų ir sėklų, kruopų, daigintų grūdų, daržovių ir nepamiršti vartoti įvairių aliejų, o tie, kurie tiki, kad mėsos gaminiai yra jų valgiaraščio būtinybė, turėtų prisiminti, kad net ir valgant įvairių rūšių mėsą, negalima atsisakyti augalinės kilmės maisto produktų (pvz., mėsoje nėra vitamino C, todėl mėsą būtina valgyti su daržovėmis), be to, nepamirškite, kad nuo mėsos kartais reikia ir pailsėti (juk net visose pagrindinėse religijose yra numatytas pasninkas).

Patalpinta rubrikoje(-ose): Mėsos gaminiai
V. Kudirkos g. 2, JONIŠKIS
8 (426) 60000
www.delikatesas.lt
Delikateso“ gaminių asortimentas itin gausus. Dauguma produktų gaminami iš aukštos kokybės nešaldytos žaliavos. Vartotojams siūlome įvairių gaminių ir iš įprastinių mėsos rūšių, ir iš retesnių, išskirtinių – elnienos, arklienos. Svarbus mūsų gaminių išskirtinumas – natūralūs prieskoniai ir priedai. Nededame jokių neleistinų priedų ir siekiame produktus gaminti tik su natūraliais priedais.
Vandžiogalos g. 98, KAUNAS
8 (37) 488088
www.svaistunas.lt
UAB ŠVAISTŪNAS - augintojas, gamintojas, pardavėjas. Aukštos produkcijos mėsa ir mėsos gaminių gamyba, didmeninė ir mažmeninė prekyba. Mėsos gaminių eksportas. Gaminami produktai be konservantų, be mėsos pakaitalų. Nauja produktų linija - "Grynoji linija be E"!
www.kaunotarpininkai.lt
www.abplanalp.lt
www.kaunotarpininkai.lt
www.abplanalp.lt