Geležinkelių logistikos ypatumai

Publikavimo data: 2014-03-22 Geležinkelių logistikos ypatumai Pirmas pasaulyje viešojo naudojimo geležinkelis, kuris buvo 56 km ilgio, nutiestas buvo Anglijoje, tarp Stocktono bei Darlingtono, 1825 m. rugsėjo 26 d. Po penkerių metų nutiestas pirmasis geležinkelis JAV, dar po kelerių Austrijoje, Belgijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Rusijoje. Krovinių vežimas jau pirmaisiais geležinkeliais buvo kelis kartus pigesnis už gabenimą laivais sekliomis upėmis ar kinkomuoju transportu.

 

šiuo metu nemaža dalis geležinkelio linijų dirba nuostolingai ir yra išlaikomi pelningų linijų sąskaita, daugiausia – krovinių. Buvo bandoma sutrumpinti geležinkelių tinklą, paliekant tik pelningiausias linijas, tačiau tai padarius žymiai sumažėjo ir pelningų linijų pelnas, nes nuostolingi geležinkelio ruožai veža keleivius, kurie, savo ruožtu, panaikinus šalia stovinčią stotį, nustoja naudotis traukinių transporto paslaugomis.    

Kadangi Lietuva yra tranzito valstybė, nors ir maža, bet reikšminga atkarpa rytų–vakarų linijoje, čia taip pat gana anksti buvo nutiestas geležinkelis. 1851 metų vasario mėnesį carinės Rusijos vyriausybė nusprendė tiesti liniją Sankt Peterburgas–Varšuva. Per Lietuvos teritoriją ėjo šio geležinkelio linijos atšaka Daugpilis–Vilnius–Gardinas. Statyba pradėta 1859 m. ir truko trejus metus. Pirmasis užregistruotas traukinys iš Daugpilio pusės į Vilnių atvyko 1860 metų rugsėjo 4-tą dieną.     Tiksliau, tai buvo garvežys su platforma ir malkomis. Visuomeninio eismo tada dar nebuvo, nes tam trukdė nepabaigti geležinkelio tiesimo darbai.

19-ame amžiuje Lietuvos teritorijoje buvo pastatytos ir kitos strategiškai labai svarbios geležinkelio linijos: Liepoja–Kaišiadorys (1871 m.), Lentvaris–Romnai (1874 m.). Vėliau, 1877 m., šios dvi trasos susijungė į vieną geležinkelį Liepoja–Romnai. Jos buvo statomas norint padidinti carinės Rusijos eksportą ir importą per Liepojos miesto uostą. Dabartinės Lietuvos teritorijoje buvo pastatytos devynios stotys: šeduvos, Panevėžio, Labos, Subačiaus, Slaveniškių, Kupiškio, Panemunėlio, Rokiškio, Obelių.1918 m. vasario 16 d. paskelbus Lietuvos valstybės  nepriklausomybę Susisiekimo ministro įsakymu inžinieriams buvo pavesta rūpintis geležinkelių transportu ir jo plėtra. Dėl aktyvių entuziastų darbo jau 1919 m. liepos 6 d. pradėjo veikti pirmas traukinys iš Kaišiadorių į Radviliškį. ši data laikoma nepriklausomos Lietuvos geležinkelių įsikūrimu. 1922 metais Lietuvos geležinkeliai tapo Tarptautinės geležinkelių sąjungos (UIC) nare ir sudarė tarptautinių vežimų sutartis su Latvija ir Vokietija. Per nepriklausomybės metus Lietuvos geležinkelininkai atstatė per Pirmąjį pasaulinį karą sugriautą geležinkelių infrastruktūrą ir tarpukariu atitiko tuometinius Europos standartus.

šiandien pasaulio geležinkelių lyderė yra Kinija. Ji skuba su savo naujausiomis technologijomis ir stengiasi aplenkti kitus. 2006 metais šalyje pradėjo veikti aukščiausia pasaulyje geležinkelio linija – ji eina iš Golmudo per 5 072 metrų aukštyje esančią kalnų įdubą į Tibeto sostinę Lasą. ši geležinkelio trasa įrašyta į Gineso rekordų knygą, kaip ir Kinijoje šiandien veikiantis plačiausias pasaulyje greitųjų traukinių tinklas. Dar viena įspūdinga trasa, pradėjusi veikti 2011 metais, 1318 km, didelės spartos bėgiai iš Pekino į šanchajų. Prieš tai buvo paleistas traukinys iš Vuhano į Kantoną, kuriuo 1068 km nuvažiuojami per maždaug tris valandas. Kinija didžiuojasi ir žemiausiu prekiniu traukiniu. Neseniai baigta kloti 373,8 km trasa, kuri kerta šiaurės vakaruose esantį Tarimo baseiną, vadinamą „Mirties jūra“. šioje teritorijoje 200 dienų per metus siaučia audros.

__________________________________________________________________

Logistikos klausimais padės bei šios srities problemas išspręs - Baltic Transline

 

Patalpinta rubrikoje(-ose): Geležinkeliai