Automobilių rinka Lietuvoje ir kitose Baltijos šalyse

Publikavimo data: 2014-03-22 Automobilių rinka Lietuvoje ir kitose Baltijos šalyse Po truputį atsigaunanti Lietuvos ekonomika labai teigiamai veikia ir mūsų šalies automobilių rinką. Rekordiniai automobilių pardavimų metai buvo laikomi 2008. Vis dėlto 2013 metai, bent jau trečiasis jų ketvirtis, šiuo atžvilgiu buvo gerokai sėkmingesni.

 

Tuo metu mūsų šalyje buvo sudaryta 104 tūkst. automobilių pardavimo sandorių, o tai, anot lankomiausio transporto priemonių skelbimų portalo Baltijos šalyse Autoplius.lt bei valstybės įmonės „Regitra“, net 6,4 proc. daugiau negu minėtaisiais rekordiniais metais.

Daugiausiai, net 60,6 tūkst. sandorių, užfiksuota Lietuvoje registruotų automobilių. Tuo tarpu naujai į mūsų šalį įvežtų transporto priemonių kiekis pasiekė 40,2 tūkst. Iki rekordinio 2008-ųjų metų rodiklio trūko tik 0,5 proc. Lyginant su 2012 metais, šių automobilių į šalį įvežta 2,4 tūkst. daugiau. Tai rodo, kad lietuviai po truputį pamiršta ekonominį sunkmetį ir gana dažnai ima keisti automobilius.
 
Naujų automobilių rinka

Lietuvoje, kaip ir visose Europos šalyse, naujų automobilių prekyba šiek tiek lėtėja. Trečiąjį praėjusių metų ketvirtį naujų automobilių buvo parduota 1,5 proc. mažiau negu pernai – vos 3,27 tūkst.

Manoma, kad sąstingis Lietuvos naujų automobilių rinkoje jaučiamas todėl, kad uždirbant vidutinį atlyginimą nusipirkti naują automobilį mūsų šalyje yra labai sudėtinga arba neįmanoma. Būtent dėl šios priežasties gerokai labiau klesti naudotų automobilių rinka. Naujus automobilius pastaruoju metu vis dažniau perka, ne tik, kaip buvo įprasta – įmonės, tačiau ir privatūs asmenys. Tai parodo ekonomikos atsigavimą bei skatina naujų automobilių salonus toliau siūlyti įvairiausias akcijas. Ryškiai pastebima ir tai, kad gana mažus naujų automobilių pardavimus gelbsti vis augančios reeksporto apimtys.

Kalbant apie kitas Baltijos šalis – Latviją ir Estiją – galima būtų pasakyti, kad ten naujų automobilių pardavimai praėjusių metų trečiąjį ketvirtį augo. Tuo metu Estijoje buvo nupirkta beveik pusė visų naujų automobilių Pabaltijo šalyse – iš viso 5,66 tūkst., o tai net 2,6 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu metu.  Tokią situaciją greičiausiai lėmė tai, jog Estijoje vidutinis gyventojų atlyginimas per mėnesį yra apie 900 litų didesnis nei Lietuvoje. Taigi, nors ši šalis ir mažesnė, tačiau jos gyventojai turi daugiau galimybių įsigyti naują automobilį. Latvijoje naujų automobilių pardavimai siekė 3,2 tūkst., t. y., padidėjo 2,3 proc.
Toliau pateiktoje lentelėje matoma, kokie nauji automobiliai 2013 metų trečiąjį ketvirtį buvo populiariausi trijose Pabaltijo valstybėse: Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje.

Akivaizdu, kad 2013 metų liepos–rugsėjo mėnesiais pačios  populiariausios naujų automobilių markės Baltijos šalyse buvo „Volkswagen“ (Latvijoje ir Lietuvoje) bei „Toyota“ (Estijoje). Lietuvoje trečiąjį praėjusių metų ketvirtį ypač šoktelėjo „škoda“ markės automobilių pardavimai  (net 51,8 proc. lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laiku).


Vidutinės automobilių kainos

Labiausiai lankomo transporto priemonių skelbimų tinklalapio Baltijos šalyse Autoplius.lt vertinimu, vidutiška naudotų automobilių kaina 2013 metų trečiąjį ketvirtį buvo 10,4 tūkst. litų, o tai yra 313 litų daugiau negu buvo praėjusiais metais tuo pačiu laiku ir apie 100 litų daugiau negu antrąjį ketvirtį. Labiausiai – net 6,6 proc.– pabrango 6–10 metų automobiliai. Jų vidutinė kaina dabar siekia apie 17,2 tūkst. litų. Taip pat šiek tiek padidėjo ir kitų amžiaus grupių automobilių vidutinės kainos. Minėtojo tinklalapio skaičiavimais, dyzeliniai automobiliai vis dar išlieka nuo 9,6 iki net 52,9 proc. brangesni už benzinu varomuosius, pavyzdžiui, 16–20 metų dyzeliniai automobiliai kainuoja apie 1,4 tūkst. litų, arba 52,9 proc., daugiau už to paties amžiaus benzininius automobilius.

Naujų automobilių kainų pokyčius labiausiai lėmė padidėję „škoda“ bei kiek smuktelėję BMW ir „Honda“ markių automobilių pardavimai.


Automobilių importas

Jei lygintumėm naujai įvežtų bei naujų automobilių sandorių skaičių Baltijos šalyse, pamatytumėme, jog mūsų šalyje yra parduodama net 12,3 karto daugiau naudotų automobilių negu naujų. Kaimyninėje Latvijoje šis santykis mažesnis bene tirs kartus ir siekia 4,2 karto, o Estijoje – beveik aštuonis, t. y., šioje šalyje vienam naujam tenka tik 1,5 importuoto naudoto automobilio.

Pastebima, kad 2013 metų trečiąjį ketvirtį į Lietuvą buvo įvežta 72 vienetais mažiau naujesnių, tai yra nuo 1 iki 5 metų amžiaus, automobilių nei 2012 tuo pačiu metu. Be to Lietuvoje mažėja 1–5 metų automobilių pasiūla, o tai yra 2008–2010 metų ekonominės krizės pasekmė. Tuo metu visame pasaulyje smarkiai krito naujų automobilių prekyba.

Senesnių negu 5 metų importuojamų automobilių kiekis Lietuvoje augo. Labiausiai – net 950 vienetais – padaugėjo tokių transporto priemonių, kurių amžius nuo 11 iki 15 metų. Tuo tarpu į Estiją bei Latviją dažniausiai įvežami žymiai naujesni, t. y., 6–10 metų, automobiliai. Į Estiją įvežama tris kartus, o į Latviją beveik du kartus daugiau automobilių iki penkerių metų negu į Lietuvą.

Į mūsų šalį daugiausiai įvežama panaudotų dyzelinių automobilių, vis dėlto jų populiarumas per trečiąjį 2013 metų ketvirtį šiek tiek sumažėjo – nuo 73,6 iki 72,5 proc. nuo visų įvežamų naudotų transporto priemonių. Latvijoje šis skaičius išaugo nuo 77,9 iki 79,5 proc.

Patalpinta rubrikoje(-ose): Automobiliai