Visuomenė ir popkultūra: šiandieninio vartotojo poreikiai

Publikavimo data: 2014-05-06 Visuomenė ir popkultūra: šiandieninio vartotojo poreikiai Šių laikų žmogus labiau už viską vertina patogumą. Nors pastarasis amžius didžiuojasi techniniais ir kūrybiniais laimėjimais, deja, vis daugiau žmonių atsisako individualių sumanymų ir siekia prisitaikyti – polinkis į konformizmą padeda įsigalėti populiariajai kultūrai (popkultūrai), kuri moko priimti daugumos tiesas ir gyventi laiko patikrintomis taisyklėmis, t. y. judėti taip, kaip juda visi.

Populiarioji kultūra

Su popkultūra susiduriame kasdien – esame jos vartotojai, vertintojai ir interpretuotojai. Populiariosios kultūros sąvoka aiškinama įvairiais terminais, tačiau dažniausiai ji suvokiama kaip plačiai pripažintas įsitikinimas, veikla ar tam tikras objektas. Paprasčiau sakant, popkultūra yra masiškai gaminami produktai ir masiškai paplitusi veikla, išsiskirianti ekspresyviu pramoginiu turiniu. Pastarasis aspektas (pramoga ir ekspresyvumas) yra pagrindinis pokultūros sėkmės rodiklis – populiariosios kultūros produktai pristato save kaip vaizdingą pasirodymą. Be to, populiarioji kultūra siekia sukelti malonius pojūčius, o malonumas tampa svarbiausiu vartojimo aspektu. Šiuo principu yra kuriami holivudiniai filmai, meilės romanai, muzikos kūriniai ir panašūs produktai.

Nors popkultūrai paprastai priskiriami įvairūs žiniasklaidos kanalai, pvz., kinas, televizija, šventės, muzikos įrašai, radijo laidos ir pan., tačiau iš tiesų su ja turėtų būti tapatinami ir apčiuopiami objektai, pvz., drabužiai, pramogų vietos ir t. t., o tai reiškia, kad įsigalėjusi popkultūra įtvirtina ir stereotipinį mąstymą, t. y. apibrėžia tai, kas yra gerai, kas blogai, kas yra gražu ir kas bjauru. Neigiama popkultūros įtaka yra akivaizdi, tačiau kalbėti vien apie jos trūkumus taip pat nederėtų. Vienas svarbiausių populiariosios kultūros tikslų – padėti kovoti su sunkia ir nuobodžia kasdienybe, pagelbėti  emociškai ir teikti džiaugsmą.

Vartotojiška visuomenė

Vartojimas yra vienas svarbiausių šių dienos žmogaus uždavinių. Pirmą kartą istorijoje žmogus pradėjo domėtis ne jam siūlomos prekės turiniu, o jos pateikimu, ženklu ir įvaizdžiu, t. y. šiandieninis vartotojas perka gaminius tam, kad šie būtų naudojami kaip ženklai. Prekės ženklas turi tiesioginės įtakos žmogaus statusui, aplinkinių nuomonės formavimui ir savęs vertinimui. Prekė vertinama vizualiai: pirkėjui svarbus jos pateikimas, įpakavimas, reklama ir panašūs estetiniai dalykai. Riba tarp realybės ir įvaizdžio beveik išnyko. Kasdienybė virto mūsų pačių tapomu meno kūriniu. Dėl šios priežasties keičiasi ir reklama bei prekės pateikimas. Vis daugiau dėmesio skiriama žmogaus pojūčiams ir tinkamo stiliaus formavimui – rinkodaros specialistai stengiasi akcentuoti konkretaus produkto sugebėjimą užtikrinti tam tikrą socialinį statusą ir pagerinti vartotojo gyvenimo kokybę.

Vartojimas padeda formuoti asmenybę. Save suvokiame pagal tai, ką vartojame, kokius drabužius perkame, kokiu automobiliu važinėjame, kokiame name gyvename ar kokią knygą skaitome. Rinkodara visą dėmesį sutelkė žmogaus patogumui – klientas renkasi tai, kas jam teikia malonumą. Vartodami žiniasklaidos išgarsintus populiariosios kultūros produktus kuriame ne tik asmeninį, bet ir socialinį identitetą, pagal kurį esame vertinami aplinkinių ir kuriuo vadovaudamiesi vertiname kitus. Popkultūra sujungia du priešingus aspektus: vartodami popkultūros produktus jungiamės su kitais vartotojais, tačiau tuo pačiu metu bandome pabrėžti savo individualumą ir atskirtį, t. y. mūsų gyvenimą valdo paradoksali samprata, kad turime turėti tai, ką turi visi (privalome atitikti tobulo žmogaus įvaizdį), tačiau tas „tai“ turi būti išskirtinis. Žmogaus poreikis būti minios dalimi ir iš jos išsiskirti verčia rinkodaros specialistus sukti galvą, ką naujo pasiūlyti šių dienų žmogui arba tiksliau – kaip kitaip pasiūlyti visų vartojamą produktą. Be to, milžiniška siūlomų produktų konkurencija pakeitė vartotojo požiūrį į prekę – jis nebepriima sprendimo pirkimo metu. Didžioji dalis vartotojų apsisprendžia tuomet, kai surenka visą svarbią informaciją apie prekę, o tokioms paieškoms būtinas internetas. Kasmet interneto naudotojų skaičius didėja, be to, vis daugiau žmonių naudojasi socialiniais tinklais. Specialistai įsitikinę, kad ateityje internetas atliks dar svarbesnį vaidmenį, todėl reklamos industrija šiai nišai skiria nepaprastai daug dėmesio.

Popkultūra ir reklama

Reklama užtikrina populiariosios kultūros klestėjimą ir gyvavimą, be to, ji padeda įvesti naujus produktus į rinką. Šiandien reklama yra persmelkusi visas gyvenimo sritis. Žinoma, per jėga brukama informacija neišvengiamai sulaukia atmetimo, todėl svarbiausias rinkodaros specialistų tikslas – atrasti naujus būdus, gebančius pasiekti vartotojo sąmonę ir paskatinti jį domėtis vienu ar kitu produktu. Galima sakyti, kad reklama ne tik kuria produktą, bet ir konstruoja vartotojo portretą, t. y. nusako, koks jis turi būti, ko siekti ir kaip elgtis. Be to, vartotojas verčiamas būti spontaniškas – jis turi prisitaikyti prie nuolat besikeičiančio ir greitėjančio vartojimo, naujų standartų ir režimų, tai reiškia, kad vartotojas tampa neapibrėžta persona, kuriama iš popkultūros vaizdinių.

Popkultūra ir reklama susitinka viename bendrame tiksle – jos abi siekia gauti pelną ir tampa ekonomikos mechanizmo varikliu. Popkultūra verčia galvoti, norėti ir siekti konkrečios prekės ar paslaugos, o reklama padeda gamintojams ir vartotojams susisiekti ir bendradarbiauti, atnaujina populiariosios kultūros simbolius ir priskiria jiems atitinkamas reikšmes. Pasitelkusios žiniasklaidos jėgą, reklama ir popkultūra tampa galingu ekonominiu ginklu. Abi šios sferos yra ne tik glaudžiai susijusios, bet ir stulbinančiai panašios. Didžiausias dėmesys yra skiriamas stiliui ir emocijoms. Jų tikslas – suteikti vartotojui naudą, geras emocijas ir malonumą. Be to, šie produktai turi perduoti atitinkamą idėją, t. y. formuoti numatytą įvaizdį. Vis dėlto manyti, kad reklama tėra pompastiškas prekės pristatymas, yra klaidinga. Reklamos lengvumas tėra blizgus paviršius – viduje slepiasi sudėtingos žinutės, reikalaujančios atidaus tyrinėjimo ir išsamios analizės, gebančios paaiškinti, kaip trumpas ir spalvingas pranešimas geba paveikti vartotojo sąmonę ir paskatinti jį pirkti, t. y. tapti reklamos įkaitu. Vartotojas, paveiktas reklamos, perka jam siūlomą produktą ir jį vertina. Didesnio susidomėjimo sulaukęs gaminys virsta popkultūra. Tačiau ir populiarioji kultūra daro tiesioginę įtaką reklamai – rinkodaros specialistų dėmesys yra sutelktas į garsiausius muzikantus ar aktorius, kuriems mokami milžiniški honorarai už dalyvavimą reklamoje ir konkretaus produkto simbolio (o ne jo turinio) vertės didinimą.

 

Patalpinta rubrikoje(-ose): Reklamos paslaugos
Balsavo: 21
Adresas:
P. Lukšio g. 7, VILNIUS
Telefonas:
El. paštas:
Tinklalapis:
Reklamos paslaugos
Reklamos stendai
STENDŲ GAMYBOS ir REKLAMOS AGENTŪRA - EUROEGO. GAMINAME, PREKIAUJAME, NUOMOJAME mobilius parodinius stendus, parodų įrangą. Plačiausias stendų(...)
Balsavo: 18
Adresas:
Mindaugo g. 44 -30, VILNIUS
Telefonas:
El. paštas:
Tinklalapis:
Dovanos
Drabužiai
Galanterija
daugiau veiklų >
Ieškote originalios ir kokybiškos verslo dovanos? Makoreklama.lt jums padės tokią surasti ir pagaminti. Esame kokybiškų ir nekasdieniškų(...)
kamelota.lt
www.mokesciulabirintai.lt
kamelota.lt
www.mokesciulabirintai.lt