Prekių ženklai, prieštaraujantys sveikam protui

Publikavimo data: 2015-03-17 Prekių ženklai, prieštaraujantys sveikam protui

Prekės ženklas – viena skandalingiausių ir prieštaringiausių sąvokų autorių teisių srityje. Dažnai kompanijos pasisavina populiarius žodžius ir pradeda nuožmias juridines kovas už teisę jais naudotis. Kai kurie atvejai yra tiesiog absurdiški.

Prekės ženklas – tai intelektinės nuosavybės rūšis, kuri žymi vienos ar kitos sąvokos savininką ir suteikia jam išskirtines teises naudoti šią sąvoką savo veikloje.

Godzila

Godzila

Pirmasis japonų filmas apie Godzilą pasirodė 1954 metais ir nuo tada milžiniškas agresyvus dinozauras tapo pasaulio kino klasika. Tačiau teisė naudoti šį personažą priklauso japonų kompanijai Toho. Bet koks Godzilos įvaizdžio arba vardo naudojimas grės teisinėmis bylomis. Toho jau uždraudė vyno gamintojui Adler Fels Wineri vaizduoti ant savo butelių Godzilą su Kaberne vyno taure ir paprašė grupės iš Arizonos Asshole Godzilla pasikeisti pavadinimą. 

Microsoft ir Apple ginčai

Išmanusis telefonas

Du technologiniai gigantai konkuruoja ir intelektinės nuosavybės srityje, o ginčai dėl App Store parduotuvės virto tikru teisininkų ir kalbininkų mūšiu. Apple noras pasisavinti programėlių parduotuvės pavadinimą App Store papiktino Microsoft, kurių manymu, šis pavadinimas yra pernelyg universalus ir negali priklausyti vienai kompanijai. Apple atsakė, kad App Store nėra labiau universalus nei windows, kuris jau daug metų priklauso Microsoft. Microsoft taip pat buvo apkaltintas tuo, kad klaidingai analizuoja, kaip vartotojai suvokia sąvoką app store. Anot Apple, jų konkurentas analizavo, kaip yra suvokiami šie žodžiai atskirai, o ne pats junginys. Atsakydami į tai, lingvistai iš Microsoft pasiūlė palyginti sąvokas app store ir grocery store (maisto prekių parduotuvė), parodydami, kad šis žodžių junginys iš tiesų yra universalus, priešingai, jeigu lyginti windows ir "operacinė sistema", tampa aišku, kad tai nėra sinonimai. Konfliktas pasiekė tokią absurdo aukštumą, kad greitai užgeso, o 2014 metais Apple padavė į teismą Amazon, atidariusią savo parduotuvę Appstore.

iPhone ne visada yra iPhone

Išmanus telefonas

2012 metų gruodį kompanija iš Brazilijos Gradiente išleido naują išmanųjį telefoną su operacine sistema Android, kuris vadinosi iPhone ir kainavo 300 dolerių. Žinoma, netrukus Apple padavė į teismą kompaniją iš Pietų Amerikos. Procesas vyko kelis mėnesius ir netikėtai Apple teismą pralaimėjo. Pasirodo kompanija Gradiente padavė paraišką į šį pavadinimą dar 2000 metais, Apple tai padarė 6 metais vėliau. Apple vis dar turi teisę Brazilijoje pardavinėti savo telefonus su įprastu pavadinimu, tačiau Gradiente gali bet kada pareikalauti nustoti naudoti pavadinimą iPhone. Įdomu, kad Foxxcon Brazilijoje gamina kai kurias detales "tikrajam" iPhone.

Kam priklauso teisė į madžentą

Rožinė spalva

Spalvos madženta naudojimas iš tikrųjų yra apribotas Europos įstatymais. Vienas didžiausių Europos mobiliojo ryšio operatorių T-mobile užregistravo madžentą kaip prekės ženklą. Dabar naudoti šią spalvą medžiagoje, susijusioje su mobiliuoju ryšiu, turi teisę tik ši kompanija. Tačiau ekspertai tvirtina, kad tai nieko nereiškia, nes įstatymai neapibrėžia spalvų pavadinimų ir jų charakteristikų, tad galima bet kada pareikšti, kad naudojote ne madžentą, o tiesiog į ją panašią spalvą.

Psichiniai sutrikimai

Spidometras

Elektromobilių naudojimas sąlygojo naujo psichologinio sutrikimo, vadinamo "range anxiety" ("nerimas dėl kelionės atstumo"), atsiradimą. Tai nerimas, kurį jaučia elektromobilio vairuotojas dėl to, kad jam gali neužtekti įkrautos baterijos kelionės tikslui pasiekti. 2010 metais autopramonės gigantas GM nusprendė užregistruoti šį terminą kaip prekės ženklą. Kompanijos vadovybė suprato, kad populiarėjant elektromobiliams, bus neišvengiamai kalbama apie jų trūkumus, todėl vienas iš būtų kontroliuoti diskursą - padaryti kritikos objektą savo nuosavybe. Taip pasielgė ir naftos gavyba užsiimanti įmonė BP,  po katastrofos Meksikos įlankoje įregistravusi kelis terminus, susijusius su naftos išsiliejimu.

Candy Crush Saga prieš nepriklausomus žaidimų kūrėjus

Candycrush

Kompanija King, sukūrusi žaidimą Candy Crush Saga, 2010 metais pareikalavo teisę į išskirtinį dviejų žodžių naudojimą prekės ženkluose: "candy" ir "saga". Europoje jiems pavyko išsikovoti žodį "candy", o JAV – pavadinimą "candy crusher". Jei dėl žodžio "candy" kilo tik keli nedideli ginčai, tai dėl "saga" konfliktai buvo kur kas rimtesni. 2014 metais King padavė į teismą Stoic Studio, kad uždraustų jiems išleisti žaidimą apie vikingus “The Banner Saga”, nepaisant to, kad žodis, reiškiantis “skandinavišką epą” iš tiesų labiau tinka žaidimams apie vikingus, nei apie saldainius. Stoic Studios pareiškė, kad sagą apie vikingus be žodžio “saga” jie daryti negali. Po kelių išpuolių, kompanijoms vis dėlto pavyko susitarti..

Patalpinta rubrikoje(-ose): Interneto paslaugos