Lietuvos ekologiškų produktų gamintojai dairosi į užsienio rinką

Publikavimo data: 2014-09-02 Lietuvos ekologiškų produktų gamintojai dairosi į užsienio rinką Kiekvienais metais Lietuvos ekologiškų maisto produktų rinka paauga bent dešimtadaliu. Nepaisant to ji vis dar išlieka labai maža. Dėl šios priežasties didžioji dalis ekologiškų produktų gamintojų dairosi į kitas šalis ir savo gaminius eksportuoja už mūsų šalies ribų, į tas valstybes, kuriose ekologija turi gerokai gilesnes tradicijas, o tokių produktų poreikis yra žymiai didesnis.

 

ES – ekologijos bumas
Iki ekonominio sunkmečio gana stabiliai augusi įvairių ekologiškų produktų rinka, atėjus krizei susidūrė su dideliais iššūkiais. Esant sunkiai finansinei situacijai, gyventojai ėmė atsisakyti ekologiškų produktų, jie taupė visur ir visada. Jeigu iki krizės apie 30 proc. pirkėjų buvo linkę rinktis kiek brangesnius ekologiškus produktus, tai iš karto po jos šis skaičius sumažėjo net  10 procentų.

Vis dėlto, šiuo metu ekologiškų produktų pardavimai sparčiai auga. Remiantis tarptautinės ekologinės žemdirbystės judėjimų federacijos (IFOAM) duomenimis, galima teigti, kad visoje Europos Sąjungoje ekologiškų produktų pardavimai ūgtelėjo dešimtadaliu. Mūsų šalyje taip pat gausėja pirkėjų, kurie yra ekologijos gerbėjai ir jie drąsiai sutinka už ekologiškus produktus sumokėti kiek didesnę kainą. Kai kuriose ekonomiškai stipriose šalyse, pavyzdžiui, Vokietijoje, ekologiškų gaminių vartojimas sparčiai tampa kone visuotiniu reiškiniu. Šios šalies parduotuvėse pirkėjai gali rasti net daugiau nei 50 tūkst. įvairių ekologiškų produktų.


Eksportas domina vis daugiau Lietuvos gamintojų
Šiuo metu Lietuvoje ekologiški gaminiai sudaro vos pusę procento visos maisto produktų bei gėrimų rinkos. Tai sudaro apie 50 mln. litų. Užsienyje ši situacija visai kitokia. IFOAM pateikti duomenys rodo, jog vien tik Vokietijoje ekologiškų maisto produktų rinkos apyvarta per metus yra apie 5,3 mlrd. eurų. Kitose ES šalyse, tokiose kaip Danija, Švedija ar Čekija, pastaraisiais metais kai kurių ekologiškų produktų vartojimas paaugo net iki 70 proc.

Šių šalių rinkose nemažą ekologiškų produktų dalį sudaro importuotos prekės. Didelė jų dalis atkeliauja ir iš Lietuvos. Lig šiol didžiąją dalį visų eksportuojamų ekologiškų produktų sudarė ūkininkų gaminiai. Į kitas ES šalis, pvz., Vokietiją, Daniją ir kt., iškeliauja apie 90 proc. Lietuvoje išaugintų ekologiškų grūdų, taip pat užsienio rinkose gana didelę paklausą turi ir lietuviškas ekologiškas pienas bei jo produktai. Tačiau pastaruoju metu įvairių ekologiškų gaminių eksportą smarkiai suaktyvino ir kai kurios Lietuvos gamybos bendrovės. Jų produkcija užsienio parduotuvėse jau nebėra naujiena. Užsieniečiai jau spėjo įvertinti bei pamėgti mūsų šalyje pagamintus ekologiškus pieno gaminius, duoną, medų.

Tai, kad ekologiškų produktų eksportas gamintojus vis labiau domina įrodo ir tai, kad daugėja įmonių, kurios siekia teisės savo produktus pažymėti ekologinės gamybos simboliu „Europos lapas“, kuris yra pripažįstamas visoje Europos sąjungoje. Taip pažymėtiems produktams įvairių šalių rinkos eksportuojant produktus atsiveria žymiai lengviau.
 

Kokybė kainuoja daugiau

Lietuvos įmonės užsienio šalių rinkas bando užkariauti ne tik tradiciniais ekologiškais maisto produktais, pvz., duona, sūriais, medumi ir pan., bet ir įvairiomis naujovėmis. Štai visai neseniai pasirodžiusi pirmoji ekologiška lietuviška degtinė jau pardavinėjama ir už mūsų šalies ribų. Šio produkto gamintojai teigia, kad degtinės eksporto potencialas yra matomas būtent tose šalyse, kuriose ekologija yra natūrali visuomenės gyvenimo dalis. Be abejo ir ten, kur žmonės už geresnės kokybės produktą negailėdami moka daugiau. Lietuvoje gaminama ekologiška degtinė eksportuojama į Angliją, Lenkiją bei Ispaniją. Pirma gėrimo partija iškeliavo į Kanadą. Ekologišką degtinę planuojama siūlyti Izraelio rinkai. Ji jau pristatyta ir Azerbaidžane. Šioje šalyje tradicinė lietuviška degtinė tapo gana populiari, todėl gamintojai tikisi, kad itin aukštos kokybės produktus vertinantys azerbaidžaniečiai mielai rinksis ir Lietuvoje pagamintą ekologišką gėrimą.

Ekologiškos degtinės gamintojai teigia, jog lietuviški ekologiški produktai kitų šalių rinkose turi gana didelį potencialą. Svarbu pasirūpinti, kad Lietuva užsienio rinkoms taptų patikima ekologiškų produktų gamintoja. Be abejo, svarbu ir pasiūlos bei įvairovės gausa.
 

Produktų žinomumas plečia rinką
Visą ekologiškų produktų rinką smarkiai išplečia ir tai, kad vartotojai vis geriau žino šiuos produktus ir vis lengviau sugeba juos atskirti nuo įprastų. Be abejo, prie informacijos sklaidos apie ekologiškus produktus smarkiai prisideda ir rinkos plėtra suinteresuoti gamintojai. Puikus pavyzdys yra Baltijos maisto organizacija su daugybe savo narių – maisto bei gėrimų pramonės įmonių. Ji įgyvendina projektą „Ekologiškų produktų informavimo ir skatinimo veiksmai Lietuvoje“, kuris yra remiamas Europos Sąjungos. Juo siekiama intensyviai informuoti vartotojus apie ekologiškus produktus bei jų ženklinimą ES ir pagerinti ekologiškų produktų pasiūlą. Šis projektas tęsis iki 2016-ųjų, taigi, iki tol Baltijos maisto organizacija gyventojus nuolat kvies į įvairiausius renginius bei kurs daug informacinės medžiagos apie ekologinius projektus.

Patalpinta rubrikoje(-ose): Ekologiški produktai